Vi Bilägares Marianne Sterner kör just nu omkring på portugisiska bergsvägar med nya Skoda Octavia.
Jämfört med föregångaren har nya Octavia blivit större. På längden är skillnaden 9 cm. Samtidigt har den bantats på 102 kg. Hemligheten är att den nya bilen bygger på Volkswagen-gruppens nya MQB-plattform, som är en bantad lättviktskonstruktion. Hittils har bilen presenterats som halvkombi och det är den som Marianne nu provkör i Portugal.
– Det ända som nya Octavia har gemensamt med föregångaren ska vara den automatväxlade DSG-lådan, och det märks verkligen att det här är en helt ny bil, säger hon.
På vilket sätt märks nyheterna?
– Designen är förstås rejält vässad. Bilen är större och betydligt rymligare och den har blivit tekniskt förbättrad på alla sätt. Octavia har alla olika säkerhetssystem som man kan tänka sig. Den håller avståndet till framförvarande bil, den läser skyltar och den styr tillbaka om man kör för långt ut i körfältet – inte våldsamt men lite försiktigt sådär. Den har dessutom nio krockkuddar.
Hur är bilen att köra?
– Den känns gedigen, stadig och mer välbyggd än tidigare. Den är väldigt trevlig på vägen faktiskt. Tystare har den också blivit, men kanske inte lika tyst som jag hade väntat mig.
Vad ligger priset på och när börjar försäljningen?
– Priserna startar vid 179 900 kr. Då gäller det bensinalternativet med 105 hästar, men den är verkligen i klenaste laget. Jag har också provat bilen med 140-hästars bensinmotor och den passar däremot perfekt. Vi har dock inte kunnat komma ner i förbrukningen på 0,53l/mil som den påstås kunna klara, på de här vägarna. Försäljningen startar i mars/april.
Något annat anmärkningsvärt?
– Kombiversionen kommer att visas upp på bilsalongen i Genève, och den kommer att kosta 6 500 kr mer än halvkombin. En rolig detalj med nya Octavia är också att man har hittat ett nytt ställe för förvaring av isskrapan, nämligen i en hållare på tanklocksluckan så man ska slippa öppna dörren för att komma åt den.
Läs mer om nya Octavia här. Sedan kan du läsa hela provkörningen i Vi Bilägare nr 2 som utkommer den 12 februari.
Diskutera: Vad tycker du om nya Skoda Octavia?
Ingen av dessa bilar tilltalar mig tillräckligt för att jag skulle överväga att köpa någon av dem. De är varken särskilt intressanta att köra eller bekväma. Hyundai har skönaste förarstolen men går sladdrigt i undanmanöver. Toyota är snygg att se på, men slingrar på grusväg och är på tok för dyr. Kia har en snygg, behaglig sportratt, klarar undanmanövern godkänt och är hyfsat prisvärd. Om jag tvingades välja mellan dessa fick det bli Kia.
Christian Ellmark, testförare
Hyundai var min favorit fram till undanmanövertestet. En chosefri bil med behaglig stil i det mesta. Corolla har många starka sidor, smidigheten inte minst, men är stötig, ljudlig och inte så rymlig. Testutförandet är alltför dyrt, en enklare version vore att föredra. Kia sköter sig prickfritt i många grenar. Bra pris, utrustning, finish – men vilken vedervärdig ljudnivå på grov asfalt! Flera europeiska konkurrenter har överlag bättre åkkomfort än denna trio.
Calle Carlquist, testförare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sober, men litet anonym tycker jag.
Trist invändigt, men det kanske går att få lite annat än mörksvart.
Verkar vara mycket trevligare än förra generationen, verkar modernare på alla sätt... Ska bli intressant eftersom farsan ska beställa en med 150hk dieseln så får se om man själv blir Skoda ägare igen eller fortsätter med Peugeot!
Saabnisse, kanske kommer i ljussvart också;-) Fast jag tyckte instrumentbrädan var snygg över förväntan faktiskt! Bilen i övrigt är ett klart lyft från tidigare, mer tidlös och kommer säkert kännas fräsch länge. Lite som Golf IV som fortfarande är en snygg bil och känns betydligt mer intressant idag än konkurrenterna från den tiden,
Väntar med spänning på RS. Den här är proper och snygg men en gnutta ospännande. Enda konstiga jag kan se är väl de lustiga vinklarna på bakluckan, de som möter bakljusen. Ser lite random och omotiverat ut på nåt vis.
FLAC, jag kanske skulle kommentera det här med mörksvart.
Det är psykiskt! När trycket från mörkret pressar ner allt omkring till ett enda svart hål. Fruktansvärt dystert.
Sedan finns som du skriver också ljussvart och det är när man lyckats lätta upp mörkret med lite färg, rött, gult, vitt, eller vad som helst.
Men bäst är att hålla tillbaka mörkrets makter så mycket som möjligt.
Jag gillar ljusa lätta inredningar gärna i glada färger.
Standard 1A design som inte lär reta upp någon, bilen bil helt enkelt.
Håller med saabnisse om att ljusa inredningar livar upp förarplatsen.
De enda gångerna jag tycker att det kan vara snyggt eller motiverat med en inredning svart som i en kolgruva om natten är på sportbilar, eller om man har småbarn :-)
Nu har jag sett att den går att få med beige eller ljusgrå inredning och då ser det riktigt trevligt ut.
Oj,..nog för att jag länge varit spekulant på Skoda men den här bilen känns ännu ett par snäpp bättre.
Wow är mitt spontana intryck utav inredningen även om jag kan hålla med om att det kan bli lite trist när allt är svart,men det är faktiskt inget som jag har tänkt så mycket på tidigare.
Däremot tänkte jag på detta då jag provkörde en Clio 4 som b.l.a hade en blå instrumentpanel och färgglada inlägg lite här och var....snacka om skillnad!
Faktum är att den starkaste anledningen till att jag inte redan har köpt en Skoda är för att de har får dåliga garantier. ( nybils )
Vidare visade ett par säljare en väldigt dålig attityd till andra fabrikat och sådant skall man passa sig för.
En enligt säljaren bra affär för mig skulle vara att jag bytte in min då 4 månader gamla Megane mot en ny Fabia och jag skulle då betala 70.000kr i mellan.
Till saken hörde att jag fick en bra rabatt då Fabian stod inför ett nytt modellår och alltså faktiskt var äldre en min bil ( förutom då att den inte hade rullat 600 mil )
Den skulle kunna bli min för 130.000kr och för Meganen erbjöds alltså 60.000kr då den "inte var värd att ta i med tång egentligen"....men då fick jag ju också en RIKTIG bil istället.
Sedan frågade hon vad en ny Megane kostade....jasså 180.000kr? oj betalar verkligen folk det för en Renault?
Kundkontakten är viktig och även om Skodas säljare sedan dess har visat upp ett bättre ansikte utåt så kvarstår alltså lite frågor kring garantier samt service.
Hade någon utav de tre Kia återförsäljare som jag varit i kontakt med visat bara en aning utav kunskap och sunt förnuft så hade jag blevit ägare till en sådan,..så bilhandlare har mycket att vinna på att utbilda sin personal rätt. :)
Tycker den är riktigt elegant, en design som kanske inte sticker ut så mycket men en design som man å andra sidan inte tröttnar på snabbt.
Ser den inte väldigt mycket Audi ut från sidan? (förutom flärpen på bakdörren som verkligen piggar upp.)
Ett startpris på 180.000 gör ju inte saken sämre heller.
En svart Octavia med beige inredning skulle vara mums.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.