Trots ett betydligt högre inköpspris är elbilen ofta billigare att äga i längden än motsvarande bensin- eller dieselbil – det har flera studier och granskningar slagit fast.
Nu har tyska Fraunhofer ISI kommit fram till samma slutsats i en ny rapport. Institutet har räknat ut den totala ägandekostnaden för olika biltyper med utgångspunkt i siffror från bilistorganisationen Adac, på uppdrag av tyska konsultföretaget Now.
En elbil är billigare att äga än en bil med förbränningsmotor, visar analysen – även med de höga elpriserna som många hushåll drabbats av under vintern.
”En elbil är billigare att äga än en förbränningsbil – även med de höga elpriserna”
Men det finns några frågetecken i analysen som Fraunhofer också belyser särskilt.
- Den låga ägandekostnaden beror delvis på elbilsbonusen som betalas ut i Tyskland och på att många elbilsägare kan ladda hemma.
- Den som i stället laddar ”på stan”, utan möjlighet att ladda sin bil hemma, får betala upp till 42 procent mer för sitt elbilsägande. Milkostnaden blir också högre om elbilsbonusen tas bort, som i Sverige.
- Kostnaden för försäkring, besiktning och service uppges ligga på ungefär samma nivå för elbilar som för avgasbilar, enligt den nya rapporten. I andra rapporter som publicerats tidigare hade elbilarna ofta ett övertag när det gäller servicekostnad, men låg sämre till när det gäller försäkringspremie.
I mellanklassen lönar sig elbilen efter omkring tre år, enligt analysen. I småbilsklassen behövs mellan fem och åtta år för att nå ”break even” för elbilen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (35)
- 6 april 2023 Jodå Christer - men jag…
- 6 april 2023 Pi skrev: Christer - absolut…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.