Från och med idag gäller nya regler för cyklister, de får använda körbanan oavsett om det finns en närliggande cykelbana eller ej.
Det var tidigare i somras som regeringen beslutade att cyklister och förare av moped klass II får använda körbanan, även om det finns en cykelbana. Den ändringen träder i kraft, idag 1 augusti.
– Nu underlättar vi för cyklister. Det ska vara enkelt att ta sig fram på cykel, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Dessa nya regler gäller på vägar som har upp till 50 km/h som högst tillåtna hastighet, givet att man är 15 år eller äldre och iakttar "särskilt försiktighet". Likt tidigare får man också cykla på körbanan med över 50 km/h som högst tillåtna hastighet om det är lämpligt med hänsyn till färdmålets läge.
Diskutera: Tycker du att lagändringen är en förbättring?
– Nu underlättar vi för cyklister. Det ska vara enkelt att ta sig fram på cykel, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Dessa nya regler gäller på vägar som har upp till 50 km/h som högst tillåtna hastighet, givet att man är 15 år eller äldre och iakttar "särskilt försiktighet". Likt tidigare får man också cykla på körbanan med över 50 km/h som högst tillåtna hastighet om det är lämpligt med hänsyn till färdmålets läge.
Diskutera: Tycker du att lagändringen är en förbättring?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta skall vara NOLLVISION!
Vanvette åter IGEN!
Undrar varför de byggs div. cykelbanor/vägar i landet???????
Om bilisterna skulle byta plats med cyklisterna och deras trafiksituation för en enda dag skulle även de inse att den nya regeln är ytterst välbehövlig.
Mattse - jag är både cyklist och bilist men jag fattar ändå inte vad denna nya regel skall vara bra för. Här i stan har vi massor av cykelvägar och där de går i direkt anslutning till bilvägen har man ofta smalat ner vägen för att få en bredare cykel/gång-bana - lik förb---at så är det en del cyklister som den breda cykelbanan uppenbarligen inte räcker åt trots att det i väldigt många fall inte ens finns en fotgängare i närheten. Och nu har detta vansinne dessutom blivit legaliserat.
Håll ut, nyval om 1 månad. Sjukaste regeringen hittills.
Vad blir nästa steg för att underlätta för cyklister? Tillåtet att cykla på trottoarer, i varuhus, på Mc Donald's, i badhus eller i sjukhus? Sjukhus kan vara nästa rimliga steg om cyklisterna ska knuffas med bilar.
Stod en med cykel i vår affär här om dagen när det regnade, föreståndaren sa till att han skulle ta ut cykeln, men han vägrade, svarade inte ens, skakade bara på huvudet och surfade vidare på telefonen.
Samma här hänt tidigare, då var det 2 st, deras motivering var att man inte kunde ha lås på tävlingscyklar.
Affären är från 40 talet och väldigt trång.
Den här regeln är tagen utifrån ett storstdsperspektiv. Jag kan förstå situationen för cyklister i Stockholm eller annan storstad där cykelbanan är överbefolkad av tex turister.
Men ute på landsbygden det finns cykelbanor löpande parallellt med 60- och även 80-väg där jag inte tycker den ordinäre cyklisten har något att göra på vägbanan.
Det här har vi diskuterat tidigare och min ståndpunkt står kvar, en av de mest korkade ändringarna hittills i trafiklagstiftningen. Anledningen till att det byggts massor av cykelbanor, för dyra pengar, är ju att skilja de olika trafikslagen bilar, cyklar och fotgängare från varandra. Nu förfelas ju detta totalt med istället högre olycksrisk.
Jag frågade om det i tidigare tråd och fick idag på förmiddagen i Örebro se vad som kan hända. Det gick dessbättre bra, jag såg händelsen i backspegeln och fick ingen dashcamfilm.
En cyklist i hög fart på en cykelbana upptäcker en kommunal traktor på cykelbanan (vattnar träd?), styr över den smala gräsremsan och ut på bilkörbanan rakt i sidan på en lastbil! Lastbilsföraren såg förmodligen aldrig händelsen som räddades av att cyklisten som satt på en mountainbike lyckades rycka upp framhjulet och svänga tillbaka till gräsremsan.
Byten från cykelbana till bilkörbana kommer att skörda offer!
Mina (gnällande) herrar. Detta är alltså en lag som säger att cyklister FÅR cykla på körbanan om förhållandena är sådana att det är bättre än att i det aktuella fallet cykla på cykelbanan, inte att de MÅSTE göra det.
Låt mig presentera ett exempel när det i högsta grad är motiverat och avsevärt säkrare: jag cyklar en hel del som motion och med en normal racercykel håller man utan problem en marschfart på mellan 30 och 40 km/tim. Notera att fartgränserna för cyklar är desamma som för bilar, och dessa gäller även på cykelbanor som löper intill en väg med en given hastighetsgräns. Dock är de flesta cykelbanor inte konstruerade för den fart jag håller - och har rätt att hålla - vilket gör det avsevärt säkrare för både mig och övriga som färdas på cykelbanan att jag använder körbanan istället. Vid normal stadstrafik betyder det att jag rullar på i ungefär samma fart som bilar och mopeder, dvs jag påverkar inte framkomligheten nämnvärt.
Det är synnerligen enkelt att gnälla och räkna upp exempel på cyklister som brutit mot än den ena och än den andra regeln, men jag kan upplysa er om att det för det första är lika lätt att räkna upp exempel på bilister som gjort detsamma (till mycket större risk för alla medtrafikanter) och för det andra är jag och de jag normalt cyklar tillsammans med lika noga med att följa trafikregler när vi cyklar som när vi kör bil. Man kan med andra ord inte dra alla över en kam.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.