Coronapandemin har gjort att nästan alla stora biltillverkare tvingats dra i handbromsen och pausa tillverkningen. Men nu hoppas tillverkarna att efterfrågan på nya bilar snart ska öka, och ingenjörerna smider planer på hur nästa generation bilmodeller kan göras ”virusfria”.
Tanken är alltså att redan nu förbereda sig inför nästa pandemi och investera i ny teknik som kan minska spridningen av viruspartiklar för den som kör bil.
Enligt flera undersökningar som Detroit Free Press skriver om har luftkvalitet och möjlighet att desinficera bilens interiör blivit mycket viktigare för bilköpare och bilägare sedan coronapandemin bröt ut.
Tidningen har listat några av greppen som tillverkarna och forskarna nu tittar närmare på.
• Ett teknikföretag i Michigan vill använda så kallad UVC-ljus för att desinficera bilar. Den här tekniken går inte att använda med personer i bilen men det ska räcka med ”snabba doser” av ljuset för att sterilisera interiören. Även Hyundai utvärderar den här tekniken.
• På samma tema kan väteperoxid sprutas in i kupén. Men även här måste bilen ha ett system som säkerställer att bilen är tom innan ämnet börjar användas.
• Fiat/Chrysler jobbar på att utveckla antibakteriella material för interiören och ytor som är lättare att rengöra.
• Underleverantören Magna utvärderar om så kallade ozongenererande system kan användas i bilar för att sanera interiören.
• Underleverantören Lear siktar på att använda läderklädsel och textilier som är antimikrobiellt behandlade och som ska stå emot virus och bakterier. Den typen av behandling måste förnyas med jämna mellanrum.
• För att minska behovet av att använda fingrarna kan utvecklingen av nya kontaktlösa betalningssätt för exempelvis bränsle och parkering utvecklas.
• Volvoägaren Geely skryter om att en ny crossovermodell har ett särskilt luftfiltersystem som ska rena kupéluften på ett bättre sätt.
De flesta av idéerna är långt ifrån redo för serieproduktion i personbilar och det är heller inte säkert att de någonsin blir det.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tesla som vanligt långt fram när det gäller lösningar som går utanför de konventionella inom bilindustrin. Nu är Tesla ju inget bilföretag heller iofs men ändå...
Deras läge bioweapon defence mode har ju funnits ett tag nu. Mha ett stort HEPA-filter så får man bort det mesta i partikelväg i luften. Bakterier, virus, pollen, mögel etc. Även en hel del otäcka saker som kommer ur avgasrören på fossilbilar.
Putting the Tesla HEPA Filter and Bioweapon Defense Mode to the Test
https://www.tesla.com/blog/putting-tesla-hepa-filter-and-bioweapon-defense-mode-to-the-test
Men virus i elsystemet verkar vanligt.
Ja! Snudd på pandemi! Carl Trefalt
En steril miljö? Nej tack!
-
-
Bandvagn
Skoda har ju motsvarande luftrenare i sina modeller och har haft det i några år.
Risken att smittas av Corona utifrån måste vara under 1 promille. Eller skyddar det mot dom som sitter i bilen också..... Lika verkningslöst som munskydd. Men allt går ju att sälja med mördande reklam. Idag vore det nästan bättre med filter mot arbetslöshet....
Risken att smittas av Corona utifrån måste vara under 1 promille. Eller skyddar det mot dom som sitter i bilen också..... Lika verkningslöst som munskydd. Men allt går ju att sälja med mördande reklam. Idag vore det nästan bättre med filter mot arbetslöshet....
trodde ett tag att det handlade om att elektroniken ska fungera utan ständiga uppdateringar, men nej...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.