Det är minst sagt tuffa tider för bilbranschen som just nu går igenom ett stålbad. Coronakrisen innebär att försäljningen rasar, att tillverkningen i de flesta fabriker tillfälligt pausats och att flera bilmärken måste skala ned sina satsningar.
För att klara utmaningarna går biltillverkarnas egen lobbyorganisation ACEA ut med ett brev där de försöker övertyga krocktestorganisationen Euro NCAP om att försena införandet av tuffare säkerhetskrav.
ACEA vill senarelägga de nya kraven med två år eftersom de tror det kommer ta lång tid för tillverkarna att hämta sig från krisen. ACEA klagar på att nya bilmodeller kommer försenas, att underleverantörer inte kan förse fabrikerna med delar och att tester av nya modeller blir svårare att genomföra.
”Eftersom nya bilar kommer lanseras senare än planerat antar vi att befintliga modeller kommer fortsätta säljas längre. Därför måste vi också söka en lösning för Euro NCAP-betygen som går ut under den perioden”, står det i brevet.
Bland säkerhetsnyheterna som Euro NCAP vill införa eller premiera senast 2022 finns ett system som varnar om ett barn lämnas kvar i bilen och riskerar att drabbas av värmeslag och nyheter kring övervakning av föraren.
”Bilindustrin är engagerad i trafiksäkerhet men vi förväntar oss att branschen behöver väldigt lång tid att återhämta sig från effekterna av covid-19”, skriver ACEA.
Biltillverkarna har också försökt få till undantag när det gäller utsläppsregler i och med coronakrisen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ge dem undantag mot att de inför alkolås i alla nya bilar. Det kommer verkligen göra skillnad på olyckor.
Undanflykter av ACEA.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.