De är kanske inte de mest iögonfallande som bilindustrin har att erbjuda, men Peugeot Boxer, Renault Traffic och Opel Vivaro är bilar som förväntas göra jobbet, dag ut och dag in utan den omsorg som privata bilar (borde) omhuldas med.
Peugeot har smygit in valda delar av den misshandel de utsatt nya Boxer för, under teststadiet, i de pressmeddelanden som nu gått ut. Bland annat har bilen körts 4 miljoner kilometer på ömsom fina ömsom mindre fina vägar med fullt, halvt eller tomt flak/skåp. 1000 gånger har bilden passerat vatten med tio centimeters djup och 1000 gånger har bilen körts genom tre centimeter saltlösning, utan tvätt. 500 000 gånger har bilens dörrar öppnats och stängt i temperaturer från minus 30 grader till plus 80 grader (Celsius).
Det här, hoppas Peugeot, ska ha gjort att den bil som nu rullar ut på gatorna är redo för det tuffa arbetlivet. Men som vi alla vet är verkligheten inget labb och kunde de mest utsatta transportbilarna tala, skulle de med all sannolikhet berätta rätt hemska historier. För att bistå yrkesförare och privata skåbilschaufförer har nya Boxer har fått ESP och det automatiska nödbromssystemet EBS som standard. I ESP-systemet finns även funktioner för hjälp med start i backe samt en som håller hastigheten under 30 Km/t när färden går nedför branta och halkiga backar.
Motoralternativen är uteslutande Peugeots HDi-dieslar på antingen 2,2 eller 3 liter med effekter från 110 till 180 hästkrafter. Mellanmotorerna på 130 alternativt 150 hästkrafter kan fås med start and stop-funktion. Bilen erbjuds i tre olika axelavstånd: 3, 3,45 eller 4,04 meter, med flak, skåp eller kupé med plats för sju passagerare. Bränsleförbrukningen med motorn på 130 hästkrafter och längsta hjulbasen uppges vara 1,3 L/100 Km lägre än den hos tidigare generationen Boxer. Detta skulle i sådana fall ge ett koldioxidutsläpp på 34g/Km.
Diskutera: Vilken tycker du är bilvärldens mest lojala arbetshäst?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ford Transit har väl hittills varit den mest populära och mest sålda arbetshästen. Det blir svårt att slå den.
Är du säker på det "Hacken" ...Renault är väl störst?
Ja det livet en arbetsbil många gånger lever är långt ifrån sunt men det är sega rackare. En Daciasäljare berättade att många hantverkare t.e.x sotare,målare m.m hade tröttnat på att deras anställda förstörde bilarna till den grad att bilarna i stort sett saknade värde efter tre år och köpte nu därför Dacior istället för typ halva priset.
I "fel miljö" som man nog måste säga att de flesta transportbilar lever i så spelar nog fabrikatet mindre roll och då kan nog t.e.x en billigare bil som Dacia vara ett alternativ för många.
Med tanke på "hederlig och lojal" arbetshäst så går nog mina tankar till LT31 även om en gammal Hiace/Hilux är minst lika "odödlig" egentligen.
Idag med all elektronik så tror jag på dött lopp.
Textförfattare Andreas J kanske skall se över slutklämmen i artiklen angående förbrukningen?
Tack Mistro! Så klart, annars skulle det vara en redig förbättring vad gäller bränsletörst bland dessa bilar. Det handlar alltså en minskning på 1,3 L/100 Km gentemot förra generationen Boxer.
Rent historiskt tror jag nog att VW typ 2 är oslagbar.
Första funderingen när jag läste artikeln, var om deras test innehöll vansinniga överlaster.
Hur många gånger har man inte sett dessa stackars arbetshästar komma nerlastade med flera tons överlast?
- Vaddå 1200 kg maxlast? Den klarade ju 3500kg. Lätt!
Vilken som är mest såld vet jag inte, men nog är Transit korad till en av världens snabbaste bilar!
Självklart var det Top Gear som fastslog detta, "no matter what speed you are doing, there is always a Transit in your rear view mirror..."
Undrar hur många exemplar de använde för de här *4 miljoner km test*?
10? 100? 1000?
Till att börja med så är detta en ren Facelift, Renault Traffic och co är nya bilar!
Peugeot Boxer och dess syskon från Citroën är ju samarbete med orginalet Fiat Ducato precis som Ram ProMaster!
Här kommer en video med Fiat! Lyckad facelift
https://www.youtube.com/watch?v=EwZPNeDsH6o
Jahaja. En rebadge:ad Fiat Ducato med Ford- och Fiat/Iveco-motorer. En Fiat Ducato som inte bara facelift:ats utan strukturellt uppgraderats med hjälp av Ram-gänget.
Tror att de har använt 1 bil "Peter E",..verkar ju rimligast att bara förstöra en bil...eller?
Kör man då 400 mil/dag så tar ju ett sådant test bara 1000dagar.
Utsläppen blir alltså 34g/km lägre eller hur menar du Andreas? Vore det inte bättre att skriva ut VAD bilen förbrukar och släpper ut?
Jonas: nu är väl inte Ducato originalet, utan alla är syskon som togs fram samtidigt. Första modellen fanns även som Alfa Romeo!
Nuvarande generation kom först som Citroen, sen som Peugeot, sen som Fiat och några år senare som Ram Promaster, men som sagt: de är syskon.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.