Som ett led i arbetet att minska koldioxidutsläppen från yrkestrafiken i Europa vill EU förse alla nya skåpbilar med utrustning som begränsar fordonens hastighet.
Förslaget har fått grönt ljus från EU-parlamentets miljökommitté, men måste också godkännas av medlemsländerna i parlamentet för att bli verklighet.
Enligt förslaget ska alla lätta transportbilar utrustas med en elektronisk fartspärr som gör det omöjligt att köra fortare än 120 km/tim. För tunga lastbilar och bussar är det sedan länge lag att ha teknisk hastighetsbegränsning.
Diskutera: Vad tycker du om förslaget?
Från klassiska Sonax kommer en produkt som överraskar. Typiskt blå färg gör att Sonax först känns gammaldags men funktionen är det aboslut inget fel på. Spruta på och torka av med ett minimum av gnussande och eventuell flammighet är svår att hitta spår av. Enligt bruksanvisningen ska Sonax Xtreme Glass Cleaner även vara bra på insektsrester samt fett och sot på bilens utsida och motsvarande smuts på bilens interiör. Doftar svagt av rengöringsmedel.
Artikelnummer | 238241 |
Volym | 500 ml |
Pris | 119 kr |
Betyg | 5 |
Plus: Bra och lätt att arbeta med.
Minus: Vekt sprejmunstycke.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oerhört fånigt. Hur stor skillnad tror de det kommer göra?! Hur många kör över 120 några längre perioder?
Ska vi tippa på att det enda resultatet det kommer ge är några extra omkörningsolyckor per år när föraren inte kunnat gasa på?
Skulle det göra nytta så skulle de väl begränsa topphastigheten till mellan 70-90, där är väl koldioxidutsläppen som minst.
Ett uridiotiskt förslag. Har miljömmitén verkligen inga bättre förslag att komma med?
Det är lätt att låsa fast sig på ämnet skåpbil med en sådan rubrik och bild men som man sedan beskriver så handlar det alltså om att begränsa farten på allt som är reggat som "lätta lastbilar"
Inte för att det kommer göra någon skillnad för miljön,då få kör så fort med sådana bilar men en och annan som hade tänkt att köpa sig en ny pickup med V8:a blir nog snopna.
Ev. omkörningsolyckor kunde lätt elimineras genom att hastighetsbegränsningen trädde i funktion efter en minut vid hastighet över 120 km/h.
Tja - föraren har väl ett eget ansvar också i samband med omkörningar så att detta förslag i sig skulle förorsaka omkörningsolyckor tycker jag är långsökt. Sen är det ju så att 120-vägar torde till nästan 100 % vara minst tvåfiliga och det gäller nog också en stor del av 110-vägarna. Så behovet av att köra > 120 km/t (kanske närmare 130 km/t på mätaren) borde vara tämligen litet i Sverige idag. Sen kan man givetvis ändå diskutera om det är vettigt eller ej.
Man får pressa på ordentligt om man ska få upp en lätt lastbil över 120.
Visst, det finns nya med kraftigare motorer, men då skjuter också bränslekostnaden i höjden, för nog märks det att luftmotståndet ökar. I vart fall är det inte särskilt bekvämt.
I praktiken skulle nog idén ha ganska liten effekt.
Visst, man kanske blir av med de där idiotkörningarna med yngel i firmaskåp, för även de borde väl ha självbevarelsedrift nog att inte köra om när det faktiskt inte går.
Det är inga problem att köra vesäntligt fortare än 120 knyck i en modern transportbil. Jag tror att EUs förslag riktar sig främst mot Tyskland där man brukar köra lite fostare än i Sverige.
På tyska Autobahn är, enligt uppgifter, dessa biltyper starkt överrepresenterade i olyckor. Anledningen är att man generellt kör fort och att biltypen inte är byggd för just det.
Så, två flugor i en smäll; miljö och säkerhet gynnas.
Som "Audi A5 SB" skriver så är det olyckorna på Autobahn som är orsaken till den föreslagna hastighetsbegränsningen. Men att gå ut och säga att yrkeschaufförer i skåpbilar inte kan framföra en bil säkert lär inte bli speciellt populärt. Därför lägger de ut dimridåer och skyller på miljöfaktorer för att begränsa hastigheten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.