Nästa artikel
Nya Peugeot 108 – bilder och fakta
Nyheter+Bilder

Nya Peugeot 108 – bilder och fakta

Publicerad 14 februari 2014 (uppdaterad 14 februari 2014)
Säg adjö till 107:an för nu kommer Peugeot 108. Den lilla stadskryssaren får trecylindriga motorer och kommer som cabriolet.

Franskjapanska syskonbilarna Peugeot 107, Toyota Aygo och Citroën C1 är pensionsfärdiga och i år ska trion ersättas av nya modeller. Först att presenteras är efterträdaren till Peugeot 107 och den nya sifferbeteckningen blir 108.

Den franska minstingen har bantats till 840 kilo, trots att den vuxit lite på längden till 3,47 meter mellan för och akter. Liksom tidigare finns tre- eller femdörrarskarosser, men 108:an lanseras också som cabriolet (108 Top) med fällbart tygtak.

En annan nyhet är att nya 108 i större utsträckning kan anpassas efter tycke och smak, precis som Fiat 500 och Opel Adam. Till exempel kan bilköparen välja en tvåtonslack med olika färger på övre och undre delen av bilen. När det gäller designen i övrigt påminner formerna om andra nya modeller från Peugeot.

Än så länge finns inga bilder på kupén, men Peugeot avslöjar att bilen kan utrustas med en sjutums pekskärm som har funktionen Mirror Screen. Den gör att förarens smarta mobiltelefon speglas på skärmen – kanske något som kan locka yngre bilköpare? Tyvärr erbjuds inga moderna säkerhetssystem som till exempel autobroms.

Motorutbudet består uteslutande av trecylindriga bensinare på 1,0 eller 1,2 liter i effektspannet 68 till 82 hästkrafter. Alla kombineras med en femväxlad manuell låda.

Nya Peugeot 108 visas för första gången på bilmässan i Genève i början av mars, där presenteras också de nya versionerna av Toyota Aygo och Citroën C1. Till Sverige kommer nya 108:an i slutet av sommaren. Priserna är ännu inte fastställda.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 108?

Relaterade bildspel

Plus: Gastankarnas placering, ingen malus. 

Minus: Gastankar måste bytas efter max 20 år.

Vad nytt? Ny generation. 

För vem? Kretsloppsvurmare med klimatneutrala ambitioner.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-14 12:20
Raphael

Nja, 1,0 3-pipen på 68hk finns faktiskt i en kombination med 5 växlad automat, eller egentligen manuell låda med automatkoppling och automatiskt körprogram, samma som i Peugeot 107 idag. Med detta sagt - jag tycker designen är fräsch, ser rolig ut och samtidigt mer seriös än tidigare generation, mer exklusiv.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-14 18:12
Bilist

Trevligt, småbilar med stil och ekonomi!
Det är helt ute med stora suvar och krösus-bilar som signalerar miljönonchalans och självupptagenhet...

#3 • Uppdaterat: 2014-02-14 18:48
true believer

Dessa är är inga bra bilar, precis som föregångarna var riktigt usla, speciellt om toyota blandar sig i med motor och låda ;-)

#5 • Uppdaterat: 2014-02-14 21:15
true believer

MVH AL@ Det är Toyotas motorer som sitter i de nuvarande 1,0 liter 68 hk då stämmer det ja ;-)

#6 • Uppdaterat: 2014-02-14 23:50
Mistro

Man kan diskutera det här med skrot och dålig kvalitet hur länge som helst och många blandar tyvärr in sina egna känslor för något i begreppen.
Gillar man stora och vräkiga bilar och omkostnaderna kvittar så är det väl klart att en av de billigaste bilarna inte lockar. Detta gör dock inte bilarna dåliga för de som respekterar och behöver en billig bil.
De C1/107 som vi har ägt har inte fallerat på något vis och de har varit väldigt billiga att äga. ( faktum är att inte ens ett fel har funnits) De är små och har inte den bästa komforten eller prestandan men detta kvittar för de som köper en sådan bil. Idag kan jag inte anse att bilarna är prisvärda längre då tiden har sprungit ifrån dem och det finns bättre konkurrenter. Nya 108:an är efterlängtad och skulle kanske ha lanserats ett par år tidigare men men. Ett bekymmer som jag kan se är att man har valt att behålla den gama Daihatsu motorn som borde få gå i pension. Den nya motorn på 82Hk passar säkert bilen betydligt bättre.

Glädjande dock att man väljer att fortsätta samarbetet med Toyota men för att lyckas fullt ut måste prisbilden hållas låg....väldigt låg men om man siktar mer mot Fiat 500 hållet så är jag rädd för att priset blir allt för högt. Allt över 110.000kr är nog att betrakta som ett överpris!?

#7 • Uppdaterat: 2014-02-14 23:56
true believer

Hade varit mycket bättre om de satte i Fiat 500 motor än inkompetenta Toyotas motorer och lådor!

#8 • Uppdaterat: 2014-02-15 11:02
Raphael

1,2 3-pipen är PSA:s egen motor. Att säga att denna inte är en bra bil när den inte ens har kommit ut från fabriken och ingen journalist har provkört, det är ju ett väldigt extremt påstående. Spådomskonsten och de paranormala aktiviteterna hos flera av forumets deltagare är onekligen hög. Själv tillhör jag skeptikerna till sådana synska uttalanden, men de som återkommande hävdar att vissa bilar är usla redan innan de lämnat fabriken får gärna anmäla sig hos John Randi och göra ett test så får vi se om de vinner miljonen!

#9 • Uppdaterat: 2014-02-15 11:35
Pi

Eftersom det inte framkommit hittills så är det nog troligt att denna bil saknar moderna säkerhetssystem och då främst autobroms - precis som nyintroducerade Hyundai i10 i samma klass. Det är något som borde finnas på alla nyintroducerade bilar eftersom dom säkert kommer att leva som modell rätt många år framåt och det verkar ju som att det inte jämt är så enkelt att införa detta på befintliga modeller.
F ö kan det säkert bli en trevlig småbil och jag får nog också hålla med Mistro i mycket av det han säger om både småbilar och franska småbilar. Sen måste som sagt priset ligga rätt - och i mina ögon klart lägre än t ex VW Up som ju faktiskt haft autobroms som standard redan sen introduktionen. Dessa småbilar behöver nog alla säkerhetssystem dom kan få även om jag inser att priset på bilarna förhindrar alltför dyrbar säkerhetsutrustning.

#a • Uppdaterat: 2014-02-15 12:13
true believer

Raphael@ Jag syftade på de gamla med 1 L 68 hk motor, inte 1,2 HDI har inte sagt att de nya är dåliga! men toyotas dåliga kvalitet b.l.a när det gäller 1,0 L 68 hk motorn håller jag fast vid ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.