Nästa artikel
Nya Mercedes S-klass – bilder och fakta
Nyheter

Nya Mercedes S-klass – bilder och fakta

Publicerad 16 maj 2013 (uppdaterad 17 maj 2013)
En ny generation av Mercedes största, lyxigaste och mest teknikspäckade är här – nya S-klass. Världens bästa bil, enligt Mercedes.

Sedan 1972 har Mercedes använt beteckningen S-klass för märkets flaggskepp. Senaste upplagan presenterades 2005 och nu, åtta år senare, är avlösaren på plats.

Uppföljaren har tagits fram med ambitionen att göra ”världens bästa bil”, som ska erbjuda ”essensen av lyx” och vara måttstock för flärdfulla sedanmodeller.

Bilen kommer så småningom att erbjudas med tre olika axelavstånd. Den största av de tre blir extra lyxig och får tilläggsnamnet Pullman och ska fungera som en slags ersättare för insomnade lyxbilsdivisionen Maybach som skrotades häromåret.

I originalutförandet mäter nya S-klass knappt 512 centimeter mellan stötfångarna, det är två centimeter längre än tidigare och Mercedes lovar större utrymmen i baksätet. Den tyska tillverkaren uppger också att aerodynamiken förbättrats (CW-värde: 0,24), att kupébullret reducerats ytterligare och att alla konventionella glödlampor i ytterbelysningen slopats, i stället används 500 LED-lampor.

Fyra motoralternativ finns inledningsvis att välja mellan, varav två är understödda av en elmotor på 27 hästkrafter. Det snålaste dieselalternativets bränsleförbrukning stannar på 4,44 l/100 km och CO2-utsläppet på 115 g/km.

En ny S-klass innebär givetvis massor med ny teknik, som så småningom kan leta sig ned till billigare modeller. Vad sägs till exempel om kamerasystemet som läser av vägen framför bilen, identifierar ojämnheter och automatiskt anpassar luftfjädringen därefter? Eller autopiloten som hjälper föraren att gasa, bromsa och till och med styra i hastigheter upp till 200 km/tim? Eller krockkuddarna som är inbyggda i bältena?

Samtidigt är konkurrensen tuff med utmanare som Audi A8, BMW 7-serie, Lexus LS, Jaguar XJ och Maserati Quattroporte. Har nya Mercedes S-klass vad som krävs för att stå sig i den skaran? Kommentarsfältet är öppet för diskussion.

Leveranserna av nya Mercedes S-klass börjar i höst och priset för den billigaste varianten startar någonstans norr om 800 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes S-klass?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-16 10:35
johafor

Kul att de faktiskt har en hyfsat snål version. Då kan man om man vill välja lyx utan att tvingas till att köra ett riktigt miljömonster. Men det är klart, man lägger ju pengar i kassan till dem som fortfarande bygger de allra värsta miljömonstren, så det kanske ändå är bättre att välja nån annan tillverkare om man är lagd åt det miljövänligare hållet.

#2 • Uppdaterat: 2013-05-16 10:59
Hackenbush

Imponerande vagn med massor av ny teknik och som vanligt föregångare när det gäller innovationer på det högre planet.
Jag gillar inte riktigt fronten som utstrålar mer brutalitet än den sobra elegans som S-klasse brukar ha.
"Världens bästa bil"?, ja kanske.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-16 11:38
Fredrik_Langvall

Antar att S-Klass dieseln är mer raffinerad än den C180 CDI som jag hade som hyr bil nyligen.
Den motorn lätt som en sten kross och vibrerade så mycket man trodde det var något fel!

#4 • Uppdaterat: 2013-05-16 11:46
KaptenOberkommandok

Bildserien över föregångarna är riktigt godis för ögonen!

#5 • Uppdaterat: 2013-05-16 13:43
Hackenbush

Tycker som kapten och den mest rymliga av dem allihop var nog
Mercedes Simplex 1902-1909.

Själv hade jag en 230S, omkring 77 eller så köpte jag den. Tror det var årsmodell 62 eller 65 eller så. Fantastiskt trevlig bil att köra. En rak sexa som gick silkesmjukt.

#6 • Uppdaterat: 2013-05-16 15:25
trasten

Som dom sa på Top-Gear: "vill du veta vad som kommer i vardagsbilarna om 10 år, kolla på dagens S-klass."

#7 • Uppdaterat: 2013-05-16 15:33
Pattebb

Mercedes måste gilla Hyundai equus design väldigt mycket...Och väldigt cool inredning, förutom ratten..Men det struntar jag i, kommer aldrig köpa en sådan stor bil..

#8 • Uppdaterat: 2013-05-16 15:58
KaptenOberkommandok

När det gäller instrumentpanelen har man lyckats kombinera ultramodernt med något slags 1920-tal. Man kan till och med få lite båtkänsla. Hur som helst, snyggt och välgjort. Den dagen min ekonomi med råge skulle klara ett inköp och efterföljande service och underhåll skulle jag inte tveka att slå till. Jag tvivlar på att det finns en enda ytterligare bilmodell som kan göra bilkörningen mer bekväm och kunglig än denna. Problemet är väl mest att har man en gång satt sig bakom ratten lär man inte vilja kliva ur frivilligt.

#9 • Uppdaterat: 2013-05-16 18:12
Raphael

Flest ventionaltionsutsläpp i panelen vinner?
Inte var det vackert inte. :)

#a • Uppdaterat: 2013-05-16 19:12
Roy J

Rent tekniskt kan detta mycket väl vara världens bästa bil.
Lite väl grov front men elegant inredning. Och lite väl stor. Nä, det får nog bli en Panda istället.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.