Uppdaterade Mazda 6 kan fås med drivning på alla fyra hjul.
Nu har Mazda 6 blivit med fyrhjulsdrift och fått extra isolering mot kupébuller. Hur är resultatet? Vi rapporterar från provkörningen.
I månadsskiftet februari/mars kommer en uppdaterad version av Mazdas sexa till Sverige. Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström har provkört.
– Svenskar köper fyrhjulsdrivna bilar som aldrig förr och nu finns också Mazda 6 med drivning på både fram- och bakaxeln, säger Fredrik Diits Vikström.
Har Mazda 6 gått och blivit terrängbil?
– Nej, absolut inte, men fyrhjulsdriften hjälper till att förbättra framkomligheten. Hälften av kraften kan skickas till bakhjulen och drivningen fungerar precis som ett Haldexsystem. Men det finns inga låsbara diffar och markfrigången är bara 16,5 centimeter.
Annars då: finns några andra nyheter?
– Det gör det, Mazda har faktiskt ändrat en hel del, men viktigast av allt är att man förbättrat ljudisoleringen. Tidigare var ju bullret något av en akilleshäl för den här modellen. Mer om det i papperstidningen.
Vad kommer bilen att kosta?
– 286 800 kronor för den billigaste fyrhjulsdrivna versionen. Då får man mellannivån på utrustning, dieselmotor på 150 hästar och manuell låda. Påslaget för AWD är bara 6 900 kronor, så det kommer säkert att bli intressant för många.
Läs provkörningen av nya Mazda 6 AWD, med fler intryck och omdömen, i Vi Bilägare nummer 4/2014 som utkommer i butik den 10 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6 AWD?
– Svenskar köper fyrhjulsdrivna bilar som aldrig förr och nu finns också Mazda 6 med drivning på både fram- och bakaxeln, säger Fredrik Diits Vikström.
Har Mazda 6 gått och blivit terrängbil?
– Nej, absolut inte, men fyrhjulsdriften hjälper till att förbättra framkomligheten. Hälften av kraften kan skickas till bakhjulen och drivningen fungerar precis som ett Haldexsystem. Men det finns inga låsbara diffar och markfrigången är bara 16,5 centimeter.
Annars då: finns några andra nyheter?
– Det gör det, Mazda har faktiskt ändrat en hel del, men viktigast av allt är att man förbättrat ljudisoleringen. Tidigare var ju bullret något av en akilleshäl för den här modellen. Mer om det i papperstidningen.
Vad kommer bilen att kosta?
– 286 800 kronor för den billigaste fyrhjulsdrivna versionen. Då får man mellannivån på utrustning, dieselmotor på 150 hästar och manuell låda. Påslaget för AWD är bara 6 900 kronor, så det kommer säkert att bli intressant för många.
Läs provkörningen av nya Mazda 6 AWD, med fler intryck och omdömen, i Vi Bilägare nummer 4/2014 som utkommer i butik den 10 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda 6 AWD?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag håller med, bilen ser snygg ut. Synd bara att bilarna ska vara så låga, med låg markfrigång, varför inte ha lite mer luft under bilen så att den tar sig fram lite bättre utan skrap där under och som oxå ger ett bättre insteg. Jag tycker en bil ska vara praktisk, bekväm och oöm, inte vara nån mingvas
Bullret var största anledningen till varför denna bilen inte var intressant. Har man fått till detta hamnar Mazda 6 högt upp på min inköpslista :) Och jag håller med Shogun, den är väldigt snygg.
Tror fortfarande att rosten kommer vara problematisk, med varje " ny årsmodell" sedan tidigt åttiotal har ju problematiken med rost varit påstått löst,men med facit i hand,varför skulle det vara löst i dagsläget.
Jag tror inte dom har börjat rosta än! =)
Hur är rosten på dessa bilar då, när jag tänker på Mazda tänker jag rost, kan inte vara kul sedan när man ser marken rakt genom bilgolvet ;-) andra bilar jag associerar med rost och usel kvalitet är Ford och Opel. Opel med inredningar som föll isär under 80 och 90 talet inte minst.
Någon som vet om förbrukningen är större med fyrhjulsdrift på denna modellen, det borde vara lite mer förbrukning om inte annat för att vikten går upp. En vanlig V70 jämfört med XC70 kan skilja minst 0.1 liter/milen i förbrukning. Gillar inte att alla bilar förses med fyrhjulsdrift då förbrukningen ökar. Bilar i södra Sverige klarar sig bra utan. Det som är lite konstigt är också att Audi A4 Quattro funnits ett bra tag men den sålde aldrig i några direkt volymer. Men nu plötsligt köper vi fyrhjulsdrift som det måste vara någon form av standard, vad hände?
Får min 6a på fredag, ska bli spännande och se hur AWDn funkar på den... Blir nog svårt att jämföra fullt ut med subarun som jag byter från.
Mazdan känns dock modernare.
Jag har fortfarande inte förstått varför man envisas med att konstruera komplicerade AWD-system där bilen i grunden driver på två hjul. Ingen har hittills gett mig en bra förklaring.
Det har i varje fall ingenting med bränslebesparing att göra.
Däremot är inte låg markfrigång något problem så länge man inte kör i terräng. Fyrhjulsdrift har många positiva egenskaper redan på vanliga vägar.
Helt klart intressant bil för många! Har man fått bort några av de största nackdelarna på tidigare modeller och åter infört fyrhjulsdrift som tillval (vi servade några Mazda 626 4WD förr som funkade rätt fint men de har tyvärr rostat bort nu). Intressant bil Mazda och prisvärd fyrhjulsdrift också!
Förbaskat snygg é den med !
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.