”Fluidic Sculpture” som Hyundai kallar sin nya designfilosofi känns igen från andra bilar i modellprogrammet men Santa Fes aningen kantigare formspråk heter ”Storm Edge”.
Hjulbasen är densamma som på föregångaren – 2 700 millimeter. Även om bilen blir lägre ska takhöjden fram och benutrymmet bak vara bättre, eftersom markfrigången blivit mindre och sätena anpassats. Vikten har också bantats.
Bland motoralternativen ser vi en fyrcylindrig bensinmotor på 2,4 liter, en turboladdad bensinmotor på 2,0 liter och en 3,3 liters V6. På dieselsidan finns en 2,0-litersversion och en på 2,4 liter.
Hyundai Santa Fe kommer att byggas i två versioner. I USA kommer den traditionella modellen att heta Hyundai Santa Fe Sport och börja säljas till sommaren medan en sjusitsig modell med förlängd hjulbas kallas endast Santa Fe och kommer 2013.
Till Sverige kommer den nya bilen i höst.
Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai Santa Fe?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snygg, men väldigt lik Subaru Tribeca (som snart inte tillverkas längre om jag läst rätt).
Hyundai lockar, men övertygar inte då man väl provkör. Den här skall iallafall provköras så fort som möjligt :)
Inte alls dum, oändligt mycket snyggare än den lite märkliga 1:a generationen. Ska jag anmärka på något så är det isf att de dragit upp midjan lite väl högt efter C-stolpen så det knappt blir någon ruta kvar.
Varför måste så många nya bilmodeller ha så breda bakstolpar?
AMC Gremlin har efter åratal av spott & spe äntligen fått upprättelse...
Prestige det blir automatiskt bredare C-stolpar när man bit för bit minskar bakrutorna för varje ny modell
Jag håller med, det är en fånig modetrend som jag bråkat om många gånger.
Det ska bli skönt när den försvinner och det åter kan bli lite ljus och rymd.
håller också med saabnisse m.fl. Det är inte bara fult med små-gluggar till bakrutor, det är korkat också... Dags att dra av en stjärna i EuroNCAP för säkerheten med dålig sikt bakåt kanske? :)
Santa Fe har gått från ful, ännu fulare och nu i sin tredje skepnad; fulast! Katastrofal ur alla synvinklar..
Hade lite hopp om Håndajs design efter den någorlunda stylade I40 men då kommer denna.
Det är bra med flera bensinmotoralternativ, men kommer det att komma någon etanolanpassad variant?
Inte direkt jätteful, men håller med om de där smågluggarna. Tycker att den där svepningen uppåt-bakåt är ful, och onödig.
Ännu en riskokare gjord av folk som käkar med pinnar för folk som käkar med pinnar. Inget för min familj där mina tonåringar är på väg mot tvåmetersstrecket och inte kan sitta bakom mig i baksätet när jag har rattat in förarsätet som jag vill ha det. Gissningsvis kommer jag även att slå örat i dörramen när jag försöker sätta mig i eländet trots att sätet är inställt i absolut lägsta position.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.