Nästa artikel
Nya Golf kommer som Alltrack
Nyheter

Nya Golf kommer som Alltrack

Publicerad 24 september 2014 (uppdaterad 24 september 2014)
Volkswagen Golf kommer för första gången som Alltrack-modell.
För första gången ser vi Volkswagen Golf i Alltrack-version. Högre markfrigång, fyrhjulsdrift och starka dieslar utmanar kusinerna Skoda Octavia Scout och Seat Leon ST X-perience.

Tidigare i år fick koncernkusinen Seat Leon ST äventyrskostym med bland annat högre markfrigång och skärmbreddare under namnet X-perience. Nu är det så dags för vanliga Volkswagen Golf att dra på sig grovbyxorna.
 
Volkswagen Golf Alltrack skiljer sig från vanliga Golf Sportcombi till det yttre med stötfångare som ger intrycket att de tål tuffare tag, skärmbreddare i plast och så klart med Alltrack-emblemet på bagageluckan.
 
Markfrigången är som
högst 20 millimeter högre än den hos Golf Sportscombi och fyrhjulsdriften 4-Motion som levereras av svenska Haldex är standard.
 
Motorerna i Golf Alltrack
består av tre dieslar och en bensinare. Dieselmotorerna är 1,6 TDI/110 hk, 2,0 TDI/150 hk och 2,0 TDI/184 hk medan bensinmotorn Volkswagens 1,8 TSI/180 hk. Tid för lansering och pris är ännu inte kännt.
 
Diskutera:
Skoda Octavia Scout, Seat Leon ST X-perience eller Golf Alltrack, vilken väljer du?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-09-24 22:32
Peter E

"Ja skoda, seat, wv, tre märken som är ungefär samma grejor till ungefär samma priser med ungefär samma kvalitet. Alla från samma tillverkare". Huvudet på spiken leifer. Men poänglöst är det inte.
Valfrihet för kunderna är nyckelordet. Ju fler varianter på samma tema ju större är chansen att en ev. kund väljer någon av bilarna.
Till syvende o sist så väljer/köper man ju oftast EN bil och kan då i det här fallet VW-koncernen sälja en bil av vilket märke det än må vara så har de ju gjort just det....sålt en bil.
Och där har du poängen i det hela. För VW alltså.

#9 • Uppdaterat: 2014-09-24 23:38
Gunnar Lindberg

Skillnaden i pris på VAGs syskonbilar är så liten att man kan bortse från den. Det bästa är att välja den som bäst svarar mot ens behov.

#a • Uppdaterat: 2014-09-24 23:43
MickeAn

Varumärkesbyggande och marknadsmaximering enligt skolboken.

Bygg ett varumärke och produkter som står för ett första kärnvärde (VW som vi för enkelhetens skull kan säga stå för folkbil - en bil av hyfsad kvalitet till hyfsat pris). När marknadsandelen för detta märke når en viss nivå blir det allt svårare att växa eftersom man nått den rimligt enkelt övervinnbara andelen kunder inom det primära kundsegmentet. Att tillföra fler olika produkter för att under samma varumärke vända sig till olika kundsegment riskerar att göra varumärket otydligt vilket riskerar att skrämma bort det primära kundsegmentet - man vinner kanske någon men förlorar fler av de säkra kunderna.

Standardlösningen enligt skolboken;
Skapa ett andra varumärke som är tillräckligt långt ifrån för att det skall vara differentierat för konsumenten - de skall känna och säga att de har en Seat och inte att de har en VAG-bil. De skall känna att det finns ett något annorlunda kärnvärde i Seat än VW. Den är lite fräckare, sportigare.

Lägg dock produkterna så nära att man kan använda samma teknikplattform etc. för att hålla kostnaderna nere. Lägg varumärkenas kärnvärden i närheten av varandra så att konsumenterna till sekundärmärkena får känslan av att de får något som har samma kärnvärde som huvudmärket men en liten vinkling enligt deras specifika smak.

"ungefär som en VW fast lite sportigare" = Seat
"ungefär som en VW fast lite mer prisvärd" = Skoda

Audi är premiumvarianten som VAG medvetet ser till att den ligger lite tydligare från VW.
Även om A-varianterna är ganska lika VW så finns det i alla fall hela S- och RS-modellfloran som verkligen sätter Audi inom premiumsegmentet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.