Nästa artikel
Nya Golf kommer som Alltrack
Nyheter

Nya Golf kommer som Alltrack

Publicerad 24 september 2014 (uppdaterad 24 september 2014)
Volkswagen Golf kommer för första gången som Alltrack-modell.
För första gången ser vi Volkswagen Golf i Alltrack-version. Högre markfrigång, fyrhjulsdrift och starka dieslar utmanar kusinerna Skoda Octavia Scout och Seat Leon ST X-perience.

Tidigare i år fick koncernkusinen Seat Leon ST äventyrskostym med bland annat högre markfrigång och skärmbreddare under namnet X-perience. Nu är det så dags för vanliga Volkswagen Golf att dra på sig grovbyxorna.
 
Volkswagen Golf Alltrack skiljer sig från vanliga Golf Sportcombi till det yttre med stötfångare som ger intrycket att de tål tuffare tag, skärmbreddare i plast och så klart med Alltrack-emblemet på bagageluckan.
 
Markfrigången är som
högst 20 millimeter högre än den hos Golf Sportscombi och fyrhjulsdriften 4-Motion som levereras av svenska Haldex är standard.
 
Motorerna i Golf Alltrack
består av tre dieslar och en bensinare. Dieselmotorerna är 1,6 TDI/110 hk, 2,0 TDI/150 hk och 2,0 TDI/184 hk medan bensinmotorn Volkswagens 1,8 TSI/180 hk. Tid för lansering och pris är ännu inte kännt.
 
Diskutera:
Skoda Octavia Scout, Seat Leon ST X-perience eller Golf Alltrack, vilken väljer du?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-24 13:32
Reverend Benny

Hade det inte varit lättare att bara slå ihop alla märken, och göra en stor portal där potentiella kunder kan sy ihop exakt den bilen som dom vill ha??
Det VAG gör nu är tex att tex inte erbjuda vissa en speciellt kombination DSG + haldex med 184 HK TDI i tex Leon, men det kan du däremot få i VW Golf osv. Medans Leon får en annan unik kombination som inte finns i golfen så att allt blir "unikt" för märket.

I denna "portal" skulle man tex kunna välja Seat Leon's exteriör, Golfens schackrutiga GTI stolar, Audi a3's interiör, Skoda's kluriga små lösningar samt lackerad i någon unik färg från Bentley osv.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-24 15:26
Havsfidran

Jag väljer Skoda Octavia Scout alla dagar i veckan. Betydligt snyggare. Golf Alltrack är ju vedervärdigt ful

#3 • Uppdaterat: 2014-09-24 15:27
VW Polo 2012

Och jag gissar att om knappt ett år så kommer samma bil med bensinmotorn på 1400cc och 150hk, och det räcker för mig :) Snygg bil förresten med lite karaktär, passar mig som handsken!

#4 • Uppdaterat: 2014-09-24 16:12
celef

Jag gillar inte alla påklistrade plastdelar, bilen ser så utklädd ut! Jag skulle önska att den var naknare och utstråla mer funkis, så som bara en tjugo år gammal jetta kan utstråla, och en land Rover defender

#5 • Uppdaterat: 2014-09-24 16:52
Peter E

Ska kolla på Scouten nu i helgen, sedan vet man ju lite mer hur Alltracken kan tänkas bli.
Men en sån här kan det nog bli.(Alltrack)

#6 • Uppdaterat: 2014-09-24 18:20
thefreddan

"Dags för golf att dra på sig grovbyxorna för första gången". Vill påminna om storsäljaren Golf Country...

#7 • Uppdaterat: 2014-09-24 19:26
Andreas Jennersjö

Javisst thefreddan, sedan har vi den lite mer vanliga Golf Cross som byggdes på Golf Plus. Ingen Golf för mjukare underlag har dock byggts på en Variant/Sportscombi men det blev en liten korrigering i artikeln i alla fall. Tack för era skarpa ögon, rätt ska vara rätt :)

#8 • Uppdaterat: 2014-09-24 22:32
Peter E

"Ja skoda, seat, wv, tre märken som är ungefär samma grejor till ungefär samma priser med ungefär samma kvalitet. Alla från samma tillverkare". Huvudet på spiken leifer. Men poänglöst är det inte.
Valfrihet för kunderna är nyckelordet. Ju fler varianter på samma tema ju större är chansen att en ev. kund väljer någon av bilarna.
Till syvende o sist så väljer/köper man ju oftast EN bil och kan då i det här fallet VW-koncernen sälja en bil av vilket märke det än må vara så har de ju gjort just det....sålt en bil.
Och där har du poängen i det hela. För VW alltså.

#9 • Uppdaterat: 2014-09-24 23:38
Gunnar Lindberg

Skillnaden i pris på VAGs syskonbilar är så liten att man kan bortse från den. Det bästa är att välja den som bäst svarar mot ens behov.

#a • Uppdaterat: 2014-09-24 23:43
MickeAn

Varumärkesbyggande och marknadsmaximering enligt skolboken.

Bygg ett varumärke och produkter som står för ett första kärnvärde (VW som vi för enkelhetens skull kan säga stå för folkbil - en bil av hyfsad kvalitet till hyfsat pris). När marknadsandelen för detta märke når en viss nivå blir det allt svårare att växa eftersom man nått den rimligt enkelt övervinnbara andelen kunder inom det primära kundsegmentet. Att tillföra fler olika produkter för att under samma varumärke vända sig till olika kundsegment riskerar att göra varumärket otydligt vilket riskerar att skrämma bort det primära kundsegmentet - man vinner kanske någon men förlorar fler av de säkra kunderna.

Standardlösningen enligt skolboken;
Skapa ett andra varumärke som är tillräckligt långt ifrån för att det skall vara differentierat för konsumenten - de skall känna och säga att de har en Seat och inte att de har en VAG-bil. De skall känna att det finns ett något annorlunda kärnvärde i Seat än VW. Den är lite fräckare, sportigare.

Lägg dock produkterna så nära att man kan använda samma teknikplattform etc. för att hålla kostnaderna nere. Lägg varumärkenas kärnvärden i närheten av varandra så att konsumenterna till sekundärmärkena får känslan av att de får något som har samma kärnvärde som huvudmärket men en liten vinkling enligt deras specifika smak.

"ungefär som en VW fast lite sportigare" = Seat
"ungefär som en VW fast lite mer prisvärd" = Skoda

Audi är premiumvarianten som VAG medvetet ser till att den ligger lite tydligare från VW.
Även om A-varianterna är ganska lika VW så finns det i alla fall hela S- och RS-modellfloran som verkligen sätter Audi inom premiumsegmentet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.