Att införa en skatt på parkeringsplatser kan vara ett effektivt sätt att styra över mot att använda cykel eller kollektivtrafik istället för bil. Det tycker flera svenska kommuner i ett nytt projekt som leds av IVL Svenska Miljöinstitutet.
En kommunal parkeringsskatt innebär att företag, arbetsgivare eller fastighetsägare behöver betala en skatt för parkeringsplatser vid exempelvis arbetsplatser eller butiker. Då kan bilisterna behöva betala en avgift även på parkeringsplatser där kommunen normalt sett inte får ta betalt.
Intäkterna ska enligt IVL gå till att ”förbättra mobiliteten” vilket bland annat kan innebära gång- och cykelvägar eller busstrafik, men innan den här typen av parkeringsskatt kan införas behöver lagen ändras.
Miljöpartiet har tidigare drivit på för att införa parkeringsskatt. I en debattartikel från 2018 hävdade miljöpartisterna Karin Svensson Smith, som då var ordförande i riksdagens trafikutskott, och Emma Berginger som var kommunalråd i Lund att en parkeringsskatt kan leda till lägre koldioxidutsläpp och bättre folkhälsa.
Ett annat mål är att i viss mån styra om shoppandet från externa handelscentrum till lokala butiker i stadskärnorna.
”Gratis eller billig p-plats är ett hinder för att fler ska välja alternativ till bilen”, hävdade debattörerna.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (49)
- 11 februari 2022 Det är nog flera som är…
- 11 februari 2022 J.L skrev: En vädjan AL,…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.