Dagens regler för parkeringsplatser vid nybyggen hindrar byggandet av nya bostäder. Det framgår av en ny rapport som Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen tagit fram.
De parkeringskrav som finns ökar kostnaden för nybyggda bostäder med 15 procent samtidigt som de bara ger marginellt högre värde på fastigheten, enligt rapporten. Särskilt parkeringsgarage pekas ut som en ”bov” som hindrar byggandet av nya bostäder.
Om det så kallade parkeringstalet (p-talet) halveras skulle nyproduktionen av bostäder i Stockholm och Göteborg öka med 20 respektive 8 procent, enligt rapporten. I vissa av Stockholms kranskommuner skulle byggandet kunna öka med hela 50 procent.
Kostnaden för parkeringen tas ut på alla boende oavsett om de har bil eller inte.
”Den som inte har råd med en bil ska inte behöva betala grannens parkeringskostnad”, skriver företrädare för organisationerna i en debattartikel.
Rapporten hävdar också att antalet parkeringsplatser som behövs förmodligen kommer minska framöver i takt med att fler går med i en bilpool.
– Det vi ser i dag är att parkering är förknippat med väldigt stora kostnader och att det redan finns mycket outnyttjad parkering, samtidigt som man tillför nya parkeringsplatser vid nyproduktion, säger Helena Olsson, chef för avdelningen stadsutveckling samhälle på Fastighetsägarna Stockholm till Fastighetstidningen.
Läs också: Test av 9 parkeringsappar – den här ska du undvika
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om de som jag uppfattar det vill minska antalet parkeringsplatser per lägenhet, kanske från 0,5 till 0,2 så är det väl också rimligt att de som bosätter sig i ett sådant område förbinder sig att inte skaffa mer än just 0,2 bilar i snitt! Dvs var 5'e lgh får en parkeringplats och de övriga 4 får binda sig till att ej skaffa bil. Dvs kö till både p-plats och rätt att inneha ett fordon! Bilpooler verkar ju för övrigt mest vara en politikerdröm.
Jag säger bara lägg av. Rapporten är en beställning från den giriga byggbranchen utan den minsta tvekan. Viken människa har råd med 5-7 miljoner och uppåt men inte har råd med bil? Under mindre än 7-8 år har priset på nybyggda lägenheter har stigit från ca 27000kr/m2 till ca 70000 i mitt område och det finns inte det minsta möjligheten att rättfärdiga dessa priser. Varken lönen eller byggvaror har stigit så mycket. Samt är föreningen skuldsatt upp till öronen vilket innebär ett par miljoner till i skuld per varje köpt lägenhet. Jag vet att precis det motsatta är problemet. Folk köper lägenhet på flera miljoner men har inte plats att parkera bilen. Man skall inte tillåta parkering utan det skall vara 1-2 garage per lägenhet (beroende på storleken på lägenheten) obligatoriskt. Det handlar bara om att höja byggherrarnas vinstmarginaler som är redan skyhöga. Fenomen är inte okänt utan det finns i alla branscher. Företag som är specialiserad på beställnings rapport/forskning från branschen för att vilseleda odugliga, korkade och naiva poletiker/organisationer (lobbyister) eller från korrupta poletiker/organisationer för att vilseleda folk på mattens räkning.
Det saknas ju parkeringsplatser idag. I Stockholm får man köra runt i 20-30 minuter för att hitta en parkeringsplats om man skall hälsa på någon. Så har det varit i tiotals år redan.
Skönt att bo på vischan och slippa såna här problem i myrstacken!
@Hannnah har helt rätt.
Journalister får faktiskt sluta copypasta färdigskrivna artiklar, komma in i matchen och börja tänka själva. Sanningen är att det är skrämmande illa redan, gäster har redan svårt att hitta parkeringsplats i nybyggda områden etc etc. Och detta med priser på över 70000 kr/kvm även utanför storstäderna. Den här så kallade artikeln är så sponsrad av byggnadsbranschen att det inte går att missa det.
Ni som gnäller på artikeln, är ni läskunniga?
Det framgår med all önskvärd tydlighet att åsikterna kommer från branschföreträdare. Det vore snarast tjänstefel av ViB att inte skriva om att vissa vill minska möjligheterna för stadsbor att ha bil.
Ha, bostäder och parkeringsplatser, det är skadligt för såväl mental som fysisk hälsa att bo i en sådan torftig miljö.
Ointelligent samhälle skapat av ointelligenta politiker.
Parkeringstalen måste anpassas efter områden. Mitt i centrum kan parkeringstalen vara mycket låga och parkeringar mycket dyra. Sannolikt mycket dyrare än idag. Den som flyttar till ett sådant område får leva utan bil. Längre ut från centrum behöver parkeringstalen vara mycket högre, sannolikt högre än idag. Ju längre ut från stadskärnan desto större behov av parkeringsplatser.
Självklart ska normen moderniseras/sänkas och ersättas med tydligare regler tex för yta på dagis och skolgårdar.
Kan bara tal för Kalmar där jag bor då det blivit ett fiasko för nybyggen.
De byggde i början av året (eller slutet av förra året) klart ett nytt område, men räknade bara att antalet parkeringsplatser skulle räcka till alla 5, 4 och 3 rums lägenheter om jag minns rätt. 2or och 1or räknades inte in.
Detta trots att området ligger i utkanten av staden. Direkt blev det parkeringsplats brist och folk började parkera längs garan på båda sidor och räddningstjänsten rapporterade in att det blev svårt att ta sig fram.
Men var ska då de som blir utan parkering, men har bil ställa sig? Det slutade med att de fick göra om någon gräsmatta till grusparkering för att lösa problemet. De hade helt enkelt inte räknat rätt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.