Nästa artikel
Bilfrågan: Kontaktinformation vid parkeringsplats – vad gäller?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kontaktinformation vid parkeringsplats – vad gäller?

Publicerad 20 augusti 2021 (uppdaterad 20 augusti 2021)
"Dygnet runt, årets alla dagar ska någon svara eller så skall telefonnumret vara kopplat till en telefonsvarare där man kan lämna meddelande. Var finner jag lagstöd för detta?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vid parkeringsplats på tomtmark, har jag fått veta att det alltid ska finnas en så kallad entreprenörstavla med namn och telefonnummer till den som äger och/eller övervakar parkeringsplatsen. Det kan antingen vara fastighetsägarens uppgifter eller den som fastighetsägaren utsett att sköta parkeringsövervakningen.  
På telefonnumret på skylten skall det dygnet runt, årets alla dagar svara någon eller så skall telefonnumret vara kopplat till en telefonsvarare där man kan lämna meddelande.
Avsikten med telefonnumret är att användare skall kunna ställa frågor om parkeringen eller påtala eventuella fel, alltså inte att klaga på utfärdad kontrollavgift.
Vad gäller och var finner jag lagstöd för min tanke?
Leif Karlsson

Svar:
Jag har hittat tio lagar och förordningar som alla på något sätt berör parkering vare sig det rör sig om kommunal eller privat parkeringsmark. Inte någonstans hittade jag krav på dygnet runt-passning. Transportstyrelsen hänvisar till vägmärkesförordningen 1 kap. 10 §:
”Om en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering använder vägmärken, ska markägarens namn och telefonnummer anges på en tilläggstavla.
Om markägaren företräds av ett ombud, får i stället dennes namn och telefonnummer anges.
Används vägmärke E19, parkering, eller områdesmärke, vid samtliga infarter till ett område för att tillkännage markägarens förbud eller villkor för parkering i området behöver tilläggstavlan endast sättas upp under dessa vägmärken.
Förordning (2019:923).”
Från Svenska Parkeringsföreningen (Svepark) – en ideell sammanslutning av kommuner, kommunalt och privat ägda parkeringsföretag – meddelas att det inte finns vare sig lagpraxis eller annat krav på ständig kontaktbarhet – men att minst vanlig kontorstid rekommenderas.
Ofta finns ju också e-post och/eller sms-adress.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.