Nästa artikel
Nya Fisker Atlantic – första bilderna
Nyheter

Nya Fisker Atlantic – första bilderna

Publicerad 4 april 2012 (uppdaterad 4 april 2012)
Här är bilen som ska etablera Fisker som en större biltillverkare. Företagets andra modell, Atlantic, är en eldriven sedan med räckviddsförlängare.

I samband med bilsalongen i New York sliter Fisker skynket från en prototyp som förhandsvisar en ny modell som ska serietillverkas, med start tidigast 2014.
 
Namnet blir Atlantic och av de första bilderna att döma rör det sig om en fyradörrarssedan med utpräglad kupéprofil. Axelavståndet är stort, överhängen korta och vi noterar att de bakre dörrhandtagen är gömda i C-stolparna. Dimensionerna är ungefär desamma som Audi A5.
 
Liksom det Kalifornienbaserade företagets första bil, Fisker Karma, är Atlantic en seriehybrid med räckviddsförlängare. Tekniken fungerar ungefär som i Chevrolet Volt och Opel Ampera. Bakhjulen drivs av två elmotorer och en fyrcylindrig, turboladdad bensinmotor från BMW fungerar som generator och förser vid behov batteriet med extra ström.
 
Vad gäller motorspecifikationer och räckvidd finns ännu ingen information.
 
När Vi Bilägare träffade Fiskers grundare, danskättade Henrik Fisker, i mitten av mars slog han fast att Atlantic kommer att kosta ungefär hälften så mycket som Karma, det vill säga ungefär en halv miljon kronor. Då sade han även att bilen är färdigutvecklad till 90 procent.
 
Läs mer om Fisker och Sverigeslanseringen av Fisker Karma i Vi Bilägare 7/2012. Tidningen utkommer den 8 maj och kommer till prenumeranter från den 2 maj.
 
Diskutera: Vad tycker du om Fisker Atlantic?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-04-04 09:45
Hackenbush

Den här fisken är ganska tjusig även om jag tycker att fronten inte riktigt lever upp till resten av designen. Fronten verkar mera som ett desperat försök att skapa en egen identitet och tanken är ju bra även om resultatet inte lever upp till förväntningarna. Förmodligen skulle den kanske se bättre ut i någon mörkare metallicblå färg.
En turboladdad bensinmotor som generator är en mycket god idé. Skulle vara intressant att på veta räckvidden på denna bilen. (Har det fått denna idén från Top Gear som tillverkade en el-bil med dieselmotor som generator?)

#2 • Uppdaterat: 2012-04-04 09:49
hultarn

Håller med Hackenbush, flinet i fronten är en smula udda, men för övrigt är den väldigt snygg, precis som Karma.

Men, hade inte den en GM turbo?

Det intressanta med Fisker-bilarna är att de även strävat efter lite mer "miljöriktiga" inslag, med återvunnet material, solceller, osv.

#3 • Uppdaterat: 2012-04-04 16:49
Jordnära

Nu kan man börja snacka om vackra linjer. Men Karman tycker jag är ännu snyggare. Särskilt på detaljnivå. Bland det snyggaste som tillverkas.
Men smakar det så kostar det. Inget för Svensson.
Amerikanerna kan när dom vill.

#4 • Uppdaterat: 2012-04-04 21:06
Roger Skagerström

Kan nog inte instämma. Gruvligt ful. Iallafall i det här utförandet. Ser ut som någon form av 4-dörrars GT86 eller nåt. Fulaste fälgarna sen Subari XV.

#5 • Uppdaterat: 2012-04-05 00:52
Roy J

De har gjort helt rätt!
kort och gott.

#6 • Uppdaterat: 2012-04-06 11:31
saabnisse

Jag håller med om att fronten och fälgarna är förskräckliga.
I övrigt har man lyckats bra och man har ju snott namnet från en annan vacker bil Bugatti Atlantic.

Men jag håller inte med om att det är en seriell hybrid.
Den rätta benämningen är en "Elektrisk bil med räckviddsförlängning i form av en bensinmotordriven generator".
Vilket också GM skriver om Volt.

#7 • Uppdaterat: 2012-04-07 17:38
Roy J

I och med att bilen har batteri som tillåter den att köra enbart på el så har saabnisse rätt - i princip. Frågan är bara var man ska dra gränsen - hur stort batteriet får vara. Är Prius en parallellhybrid eller en elbil med räckviddsförängare - den har batteri.

#8 • Uppdaterat: 2012-04-07 17:42
Roy J

Generellt tycker jag inte om de här gummisnoddarna som lindats runt fälgarna istället för normala däck. Man har gått över gränsen.
Däremot tycker jag att själva fälgarna är helt OK och inte alls jämförbara med de anskrämliga, svartkantade som sitter på Subaru XV. Snarare påminner de lite om de som satt på Saab EMS.

#9 • Uppdaterat: 2012-04-08 08:22
saabnisse

Jag håller helt med dig när det gäller däcken Roy, jag har aldrig gillat den här typen av däck, obekväma,bullriga och svindyra.
När det gäller var man ska dra gränsen mellan en elbil och en hybrid är det väl inte så svårt.
En elbil ska huvudsakligen gå med batteridrift, det gör inte Prius även om den kan gå någon km med enbart batteri, men det kan de flesta vanliga bilar också med hjälp av startmotorn, även om det är det sista den gör.
När laddPriusen kommer blir det ju annorlunda, den skulle man också kunna kalla elbil med räckviddsförlängare, även om det huvudsakligen är en parallellhybrid blir ju resultatet likvärdigt och den kanske får ännu lägre förbrukning speciellt vid längre körningar då verkningsgraden bör vara högre.

#a • Uppdaterat: 2012-04-27 13:26
emma100

I have found very useful information over there, thanks for sharing this. please try to add more informative posts in order to keep us in touch.ccsp== ccip== RHCE== ccent==

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.