Nästa artikel
Fisker Karma går i produktion
Nyheter

Fisker Karma går i produktion

Publicerad 24 mars 2011 (uppdaterad 24 mars 2011)
Tillverkningen av sportiga laddhybriden Fisker Karma har nu rullat igång. Bilen byggs av Valmet Automotive i finska Nystad.

Efter upprepade förseningar har de första exemplaren av Fisker Karma färdigställts i den finska fabriken. Bilarna byggs på kontrakt i samma anläggning där också Boxster och Cayman tillverkas åt Porsche. Tidigare har även Saabs cabrioletmodeller skruvats ihop i fabriken.

Fisker Karma är en sportig sedan med fyra dörrar och dubbla elmotorer på totalt 420 hästkrafter som driver bakaxeln. Bilen kan köras i upp till åtta mil på el innan en turboladdad bensinmotor på 2,0 liter och 260 hästar startar för att producera elström till batterierna.

Med andra ord fungerar Fisker Karma på samma sätt som tvillingbilarna Chevrolet Volt och Opel Ampera. Fartresurserna är dock något vassare, när bilen drivs av samtliga motorer avverkas 0-100 km/tim på 5,9 sekunder.

Inledningsvis kommer produktionstakten att vara låg för att säkerställa en hög kvalitet. Ändå är målet att tillverka 7 000 exemplar i år och att inleda leveranserna framåt sommaren. Redan har omkring 3 000 personer lämnat sin beställning och betalat en depositionsavgift på 5 000 dollar vardera – utan att ens ha provkört bilen.

Diskutera: Vad tycker du om Fisker Karma?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-24 16:53
Roy J

Intressant att förbränningsmotorn är så stark med tanke på att det är en seriehybrid. Det innebär att generatorn måste vara motsvarande dimensionerad.
Utan att ha sett några bränsleförbrukningssiffror, försäljningspris och batterilivslängd/-kostnad, så blir jag lik förbannat nyfiken.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-25 11:09
saabnisse

Bra gjort att dra in 15 mille i dollar från folk som inte alls vet vad de får och vad de kommer att få betala när de vet det.

Jag har ju aldrig trott på elbilar och de hybrider som funnits hittills har inte motsvarat mina behov.
Men ska det vara en hybrid tror jag säkert att den ska vara seriell.
Men har man ingen direkt koppling mellan bensinmotorn och drivhjulen måste det väl betyda att man har elkoppling från generatorn direkt till de elektriska motorerna annars får man väl inget effekttillskott från bensinmotorn utöver det batterierna ger.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.