Nästa artikel
Nya Fiat 500 nu som eldriven halvkombi – så mycket kostar den
Nyheter

Nya Fiat 500 nu som eldriven halvkombi – så mycket kostar den

Publicerad 10 juni 2020
Efter lanseringen av nya Fiat 500 som cabriolet kommer den eldrivna modellen nu också som halvkombi – 25 000 kronor billigare.

I början av mars visade Fiat äntligen upp en ny generation av designklassikern 500 – numera i helt eldrivet utförande. Den ska säljas parallellt med gamla Fiat 500 som kommer finnas kvar med bensinmotor, men trots det heter nykomlingen bara "Fiat 500" och inte "500e".

Nya Fiat 500 med eldrift lanserades först i specialversionen ”La Prima” med cabriolettak, och nu kommer den även upp i vanligt utförande utan öppningsbart tak.

Desigen ska göra att Fiat 500e upplevs som tuffare med mer attityd än i den tidigare 500-modellen. Bilen har bland annat panoramatak och som tillval finns LED-strålkastare, 17-tumshjul med diamantdesign samt inredning i något som kallas ”ecoläder”.

Strax över 30 mils räckvidd

Fiat 500 har en räckvidd på 32 mil enligt WLTP-körcykeln med ett batteripaket på 42 kWh och den kan snabbladdas med 85 kW. Bilen har en ny version av Fiat/Chrysler-koncernens infotainmentsystem Uconnect och finns med tillval som gör att bilen själv kan ta över delar av körningen under vissa förhållanden.

Specialversionen Fiat 500 La Prima med mycket extrautrustning gick tidigare att boka som cabriolet i begränsad upplaga, men den är slutsåld. Nu finns möjlighet att förhandsboka halvkombimodellen och även den byggs i begränsad upplaga. Fler versioner följer senare.

Fiat 500 med halvkombikaross kostar 384 900 kronor inklusive en laddbox, eller 324 900 kronor efter elbilspremien. Det är 25 000 kronor mindre än för cabrioletmodellen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-10 08:51
saabnisse

Blir nog sällsynt i Sverige, det är länge sedan Fiat var ett populärt märke här och med det modellutbud man har nu hjälper det nog inte med en liten batteribil.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-10 10:28
Grosser

Riktigt läcker, en balanserad design mellan retro och 'framtid'. Vi får se om den blir bekväm på längre sträckor med, eller om den bör hållas i stadens närhet?

#3 • Uppdaterat: 2020-06-10 12:21
Vrooom

Saabnisse...
Fiat säljer ca 6000 bilar Per år i Sverige.

Honda 3000
Citroën 2800
Lexus 2200

Så populär är väl kanske att ta i men inte helt snedseglad heller.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-10 12:21
Vrooom

Saabnisse...
Fiat säljer ca 6000 bilar Per år i Sverige.

Honda 3000
Citroën 2800
Lexus 2200

Så populär är väl kanske att ta i men inte helt snedseglad heller.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-10 12:21
Vrooom

Saabnisse...
Fiat säljer ca 6000 bilar Per år i Sverige.

Honda 3000
Citroën 2800
Lexus 2200

Så populär är väl kanske att ta i men inte helt snedseglad heller.

#6 • Uppdaterat: 2020-06-10 12:21
Vrooom

Saabnisse...
Fiat säljer ca 6000 bilar Per år i Sverige.

Honda 3000
Citroën 2800
Lexus 2200

Så populär är väl kanske att ta i men inte helt snedseglad heller.

#7 • Uppdaterat: 2020-06-10 12:21
Vrooom

Saabnisse...
Fiat säljer ca 6000 bilar Per år i Sverige.

Honda 3000
Citroën 2800
Lexus 2200

Så populär är väl kanske att ta i men inte helt snedseglad heller.

#8 • Uppdaterat: 2020-06-10 15:52
Bandvagn

Bra med fler elbilsalternativ. Börjar bli en del nu!

#9 • Uppdaterat: 2020-06-10 17:18
2TT2

Vrooom Vrooom Vrooom
Räknas Fiats skåp/lättalastbilar i statistiken?

#a • Uppdaterat: 2020-06-10 17:18
2TT2

Vrooom Vrooom Vrooom
Räknas Fiats skåp/lättalastbilar i statistiken?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.