Citroëns småbil C3 har sålts i tre miljoner exemplar sedan debuten 2002. Nu har det blivit dags att uppdatera modellen.
Nya Citroën C3 får bland annat nya bakljus och en ny, blå, färg blir tillgänglig. Modellen är 3,94 meter lång och 1,71 meter bred, med en svängradie på 10,8 meter och ett lastutrymme som får plats med 300 liter.
Nya Citroën C3 har även Zenith widescreen, en vindruta som ökar sikten uppåt i framsätet med 80 procent. Dessutom är vindrutan extra bred och A-pelarna extra smala, vilket ska förbättra sikten.
Nya Citroën C3 drivs av en ny generation trecylindriga PureTech-bensinare på 1,0 respektive 1,2 liter. Citroën har lyckats skära ner på bränsleförbrukningen med 25 procent, vilket innebär att den landar på mellan 4,3 och 4,5 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Koldioxidutsläppen landar därmed på mellan 99 och 104 gram per kilometer.
Modellen har även en rad dieselmotorer, varav vissa är utrustade med Stop&Start-system. Den snålaste av motorerna når utsläpp på 87 gram per kilometer.
Som tillval finns bland annat backkamera och sensorer för att förenkla parkeringsmanövrar.
Mer information om nya Citroën C3 har inte släppts än, räkna med att vi får veta mer när bilen får sin världspremiär på bilsalongen i Genève i början av mars. Citroën C3 kommer att börja säljas i april.
Missa inte bildspelet med massor av bilder på bilen. Klicka på bilden till höger!
Diskutera: Vad tycker du om nya Citroën C3?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Citroenskepp tror jag.
Flaggskepp?
Gillar nya C3 men tycker att den har blevit för dyr.
Möjligheten att utrusta bilarna är också väldigt begränsat vilket är direkt dåligt men en gullig och praktisk liten bil är det.
Nu får äntligen europeiska C3 samma designförändringar och uppgraderad interiör som den brasilianska versionen. I Brasilien är C3 en premiumbil i sitt segment.
C3 är en trevlig bil, men att kalla den för Citroëns flaggskepp skulle jag inte göra. Jag tycker att C6 förtjänar den benämningen bättre.
C3 är Citroëns flaggskepp gällande försäljning, det är alltså den modell som Citroën säljer flest av och därför är den också Citroëns viktigaste modell.
Ett flaggskepp för mig är det största och finaste som en tillverkare kan erbjuda men vi har tydligen olika syn på ordet.
Man kan kanske kalla det för fanbärare istället. Citroëns fanbärare, eftersom det är Citroëns populäraste modell.
Citroen en premiumbil? Nä nu skojar du allt med oss.
Raphael har rätt i att Citroen är ansedd som premiumbil i sitt segment i Brasilien. Har efter mina resor i landet fått för mig att det också gäller Peugeot. Vad säger du Raphael? De var i alla fall betydligt dyrare att köpa där än de var här för en 5-6 år sedan.
Det är fullt korrekt att C3 är en premiumbil i sitt segment i Brasilien. Den Brasilienbyggda C3 är inte samma C3 som säljs i Europa. Designmässigt och konstruktionsmässigt har de visserligen stora likheter, de bygger på samma grund, men den brasilianska C3 har en annan interiör med exklusivare material - även om den nu uppgraderade europeiska C3:an närmar sig den brasilianska varianten i förfining.
En specialgrej med den brasilianska C3 är textilmaterialet Ecofibra. Det görs av polymerer och träfibrer, är anpassat för återvinning och har högre finish och känns exklusivare än vanliga textilier. Detta ger inredningen en extra exklusiv känsla. Ecofibra tillverkas av det brasilianska företaget Artecola.
Anledningen till att PSA-gruppen satsar på C3 som premiumbil i Brasilien, är för att Fiat är för starka. Fiat do Brazil är marknadsledande i Brasilien och Fiat Uno, en modell som inte säljs i Europa men som närmast kan sägas vara en förstorad Fiat Panda i Fiat Punto-storlek) är oerhört populär.
PSA-gruppen insåg att Fiat är för dominerande på marknaden för folkbilar, så istället gjorde de C3 till premium och detta har lyckats bra. C3 har hög kvalitet och förfinad interiör, den är ett lyxalternativ på den brasilianska marknaden.
Brasilianska Citroën satsar även på helt egna modeller, förutom att göra extra förfinade varianter av europeiska Citroën. En sådan är C3 Aircross, som är en slags SUV/cross over version av C3 Picasso. Det är en C3 Picasso med hög markfrigång, en helt annan inredning än den europeiska (tyvärr är digitalmätarna borta) och med helt annat bakparti med reservhjulet monterat utanpå bakluckan för att ge den äkta jeep-känslan. Brasilianska Aircross har även ett annat frontparti - jag föredrar faktiskt den europeiska jag tycker den brasilianska ser lite ja konstigt ut haha.. :) Men den passar brasiliansk smak och det är ju viktigt.
Och nej, detta är inget skämt. Citroën är premium i Brasilien. Och de satsar premium i Europa med DS-serien.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.