![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-10/bmw-m2.jpg?itok=gLX6Rke7)
På onsdagen lanserade BMW sin nya M2 – den minsta medlemmen i märkets prestandafamilj.
Med breddade skärmar, aggressiv design och motor och chassidelar hämtade från de större M3- och M4-modellerna säljer BMW in den som en ”ultrasportig bil med kompakta dimensioner”.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-10/p90481908_highres.jpg?itok=zF_kfUAo)
Jämfört med sin föregångare är den andra generationens M2 däremot både större och tyngre. Den är 10 centimeter längre, tre centimeter bredare och väger numera minst 1 700 kilo.
Den är därmed 150 kilo tyngre än sin föregångare och nästan lika tung som en M3 – även om den sistnämnda är 21 centimeter längre.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-10/p90482700_highres.jpg?itok=XoH3KB8I)
BMW-entusiasterna kan däremot glädjas över att motorn, som är en lätt nedtrimmad variant av den S58-maskin som sitter i M3, M4 och X3M, levererar 460 hästkrafter - hela 90 fler än vad föregångaren hade.
Det, tillsammans med ett vridmoment på 550 Nm, gör att bilen kan accelerera från stillastående till 100 km/h på 4,1 sekunder, och till 200 km/h på 13,5. Även om fyrhjulsdrift hade gjort bilen ännu snabbare ur startgroparna driver nya M2 fortfarande enbart på bakhjulen.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-10/p90482737_highres.jpg?itok=ojpcSJG7)
Ännu ett glädjemoment för entusiasterna är det fortfarande går att beställa bilen med en sexväxlad manuell växellåda. Gör man det presterar bilen dock inte lika bra i accelerationstesterna.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-10/p90481831_highres.jpg?itok=XxhUBkb0)
Invändigt möts M2-köparen av två stora bildskärmar framför ratten, i samma stil som i andra nya BMW-modeller. Vissa M-specifika funktioner har tillkommit, bland annat ett system som poängsätter förarens driftingtalanger.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-10/p90481832_highres.jpg?itok=g6BcSiB9)
Skålade sportstolar är standard, men den som vill ha ännu mer motorsportkänsla kan köpa till skalstolar i läderklädd kolfiber. Fem centimeter längre hjulbas ger också bättre utrymme i baksätet jämfört med den utgående modellen.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-10/p90481835_highres.jpg?itok=kq1c-FLj)
Nya M2 ska byggas i BMW:s fabrik i Mexiko. Leveranserna till Sverige ska ta fart i april nästa år, och priserna börjar då på 759 000 kronor.
Det exkluderar malusskatten – nya M2 drar omkring en liter per mil i WLTP-cykeln, vilket innebär en straffskatt på över 18 000 kronor per år de första tre åren.
Kommentarer till artikeln (10)
- 14 oktober 2022 Betydligt snyggare än den…
- 13 oktober 2022 Jag instämmer också. En av…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.