Efter att de nya prestandaversionerna av BMW 3-serie och 4-serie läckt ut på nätet under tisdagen har modellerna nu visats upp officiellt.
Den mest kontroversiella detaljen på nya BMW M3 och M4 är förmodligen fronten, som delas mellan de båda modellerna och hämtas från 4-serien. Bilarna har två enorma ”njurar” med registreringsskylten i mitten. Det finns även stora luftintag i nederkant och ”luftgardiner” som ska sänka luftmotståndet.
Bakpartiet är mer konventionellt och bjuder som vanligt med BMW:s M-modeller på fyra avgasutblås, och dessa har elektroniskt styrda flärpar som kan öppnas för att ge ett häftigare ljud. Taket tillverkas i kolfiber och har två fenor på var sida om antennfenan.
Interiören bjuder på särskilda sportstolar med bättre sidostöd och belyst M-logotyp och en M-knapp för att föraren själv ska kunna skräddarsy bilens uppträdande. BMW M3 och M4 har även adaptiv fjädring och uppgraderade bromsar, med keramiska bromsar som tillval.
Dubbla turbo
BMW M3 och M4 har numera en 3,0-liters sexcylindrig motor med dubbla turbo på 480 hästkrafter och 550 Nm. 0–100 km/tim går på 4,2 sekunder och här är en sexväxlad manuell låda samt bakhjulsdrift standard.
Det finns även en särskild Competition-variant med 510 hästkrafter och 650 Nm, samt åttastegad automatlåda. Den gör 0–100 km/tim på 3,9 sekunder.
Competition-versionen finns med fyrhjulsdrift och systemet skickar oftast mer kraft till bak- än framhjulen för att ge en mer bakhjulsdriven känsla. Det ska även finnas ett helt bakhjulsdrivet läge.
Nya BMW M3 Sedan och BMW M4 Coupé dyker upp i Sverige i mars 2021. Längre fram kommer även kombimodellen BMW M3 Touring bli tillgänglig.
Priserna börjar på 855 000 kronor för M3 Sedan och 20 000 kronor mer för M4 Coupé. Competition-paketet kostar 51 000 kronor extra till båda modellerna.
Läs också: Äntligen bekräftat: BMW M3 kommer som kombi
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra att man kan välja manuell låda, inte så vanligt längre. Men det är nog viktigare att kunna välja andra färgkombinationer på bil och inredning än de uppvisade. En matt sopsäcksgrå lack blev plötsligt jättesnyggt jämfört med det här.
Vad hände med den grillen, någon måste ha gjort en ritning på skoj, och som sedan hamnat i produktionen. Ser inte klokt ut.
Bilarna måste komma från Bävers MotorWerkstad med den grillen....
Kan man betala extra för att få en extra stor registreringsskylt fram?
Det var väldigt dyra bilar.
Hur kan man lansera dessa "värstingbilar" med en sådan otroligt ful grill, ofattbart.
Kan man betala extra för att få mindre, mycket mindre, njurar?
https://twitter.com/clausmontoya/status/1309115862524268544?s=21
Detta är bilar för den som inte bryr sig om design, samt har råd med en värdeminskning på mellan 150 och 200-tusen per år de första åren
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.