Nu är det officiellt: Mercedes-Benz V8-bestyckade mellanklassbil är död. På onsdagen premiärvisade märket sin nya C63 AMG – som trots namnet är en fyrcylindrig laddhybrid.
Men trots att motorn är blott hälften så stor som i föregångaren rådet det ingen brist på kraft. Med en kombinerad effekt på 680 hästkrafter är modellen starkare och snabbare än någonsin.
Motorn känner vi igen från lillasyskonet A45 AMG. Tack vare kraftig överladdning matar tvålitersmaskinen på egen hand ut hela 476 hästkrafter, vilket gör den till den starkaste massproducerade fyrcylindriga motorn i världen. Mercedes har också lyckats eliminera turbolagg med hjälp av en elassisterad turbo hämtad från märkets Formel 1-bilar.
En elmotor på bakaxeln levererar de resterande 204 hästkrafterna. Batterikapaciteten på 6,1 kWh ger en elektrisk räckvidd på blygsamma 13 kilometer – men Mercedes menar att den här bilen är byggd för att gå fort – inte för att vara bränslesnål. Bränsleförbrukningen anges till 0,69 liter per mil – det är ingen fantastisk siffra, även om det är en klar förbättring jämfört med föregångaren.
Den nya generationen C63 är också fyrhjulsdriven för första gången, vilket gör den snabb ur startgroparna. 0–100 km/h ska kunna avverkas på 3,4 sekunder. Med AMG Driver's Package är toppfarten 280 km/h för sedanmodellen, och 270 km/h för stationsvagnen.
Det råder alltså inte någon brist på prestanda – även om många nog kommer att sakna motorljudet från föregångarna.
Leveranserna startar tidigt nästa år. Priserna är ännu inte klara.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 22 september 2022 Ja körkänsla är det viktiga,…
- 22 september 2022 Acceleration med full gas är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.