Det amerikanska företaget Our Next Energy har tagit fram ett eget batteripaket till BMW:s suv iX, som de menar ger bilen dubbelt så lång räckvidd som standard.
I WLTP-cykeln klarar bilen med det så kallade Gemini-batteriet 97 mil på en laddning.
Batteriet har så kallad ”dubbelkemi” där en del av cellerna är av den mindre energitäta LFP-typen, medan resten består av vad de kallar ”anod-fria” celler med högre densitet.
Tanken, menar företaget, är att de billigare LFP-cellerna ska räcka för vardaglig körning, medan resten bara används för längre resor.
En fördel med dubbelkemitekniken ska vara att kostnaderna blir lägre, eftersom LFP-batterierna inte innehåller lika många dyra metaller som nickel och kobolt. De leder också till mindre miljöpåverkan, av samma orsak.
Det är oklart om och när det nya batteriet ska sättas i produktion.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.