BMW har utvecklat en ny generation battericeller som ska vara 20 procent mer energitäta och ha 60 procent lägre koldioxidutsläpp under produktionen än dagens celler – samtidigt som produktionskostnaden halveras.
De nya cellerna är cylindriska, till skillnad från dagens battericeller som är prismatiska, och ska användas i de elbilsmodeller som bygger på Neue Klasse-plattformen med start 2025.
Cellerna mäter 4,6 centimeter i diameter och 9,5 eller 12 centimeter beroende på version. Katoden innehåller mer nickel men mindre kobolt än dagens celler.
– Tesla måste minska avståndet till oss. Faktum är att vi inte ser något avstånd till Tesla. Det vi har här är en batteridesign som passar våra produkter och vår idé om hur körprestanda ska uppfyllas i våra bilar, sa BMW:s produktionschef Milan Nedeljkovic på ett event i förra veckan enligt Automotive News.
På en separat konferens för investerare uppgav BMW att orderboken är fylld fram till de första månaderna nästa år och något behov av att sänka priserna, som Tesla gjort flera gånger, finns inte.
– Vi har inget intresse av att sänka priserna för att ta marknadsandel. Det är inte vår strategi, sa BMW-chefen Oliver Zipse enligt Reuters.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 7 november 2023 gmogmo skrev: Alltid lika…
- 7 november 2023 Yes - när det gäller ny…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.