Nya Audi A7 Sportback.
Nya Audi A7 Sportback har utseendet för sig – men hur är den i övrigt? Vi rapporterar från provkörningen.
Vi Bilägare skickade Fredrik Diits Vikström för att provköra den andra generationen av Audis stora kupémodell.
Vad är det för bil du kör, Fredrik?
– En helt ny A7:a och det handlar alltså om en nästan fem meter lång lyxbil med väldigt elegant design, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
– Den här bilen ska ju vara det lite snyggare alternativet till A6. Kanske också ett alternativ till den ännu större och ännu dyrare A8. De här tre bilarna är också byggda med i stort sett samma grundmaterial.
Hur är den att köra?
– Jag kan ju börja med att nämna vad den kostar. Bilen jag kör är en så kallad 50 TDI. Motorn är en treliters diesel-V6 på 286 hästar, stöttad av en liten elmotor. Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda. Och Audi har fyllt på med nästan all utrustning som finns. Grundpriset är 668 000 kronor men med ett sådant här utförande skenar siffrorna iväg till 950 900 kronor. Ja, på riktigt!
– Med ett sådant pris följer ju höga förväntningar. Och A7 är för det mesta väldigt trevlig att köra. Otroligt tyst och bekväm. Björnstark motor. Oväntat smidig och lätthanterlig, där bidrar säkert fyrhjulsstyrningen. Men allt är inte tiptop. Vid kökörning är det faktiskt svårt att köra mjukt. Växellådan rycker och har sig. Kanske ingen jättegrej men lite förvånande i en så här dyr bil. Mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
Något annat som är bra eller dåligt?
– Bagageutrymmet är förvånansvärt bra. Väldigt djupt och rymligt. Och halvkombilucka är ju praktiskt. Sedan går det inte att komma ifrån att takhöjden i baksätet inte är den bästa.
– Förarplatsen förtjänar också att nämnas. Upplägget med två stora pekskärmar mitt på instrumentbrädan är nyskapande och häftigt. Skärmarna är genomtänkta men frågan är om de är enklare att använda än fysiska knappar?
Hur vanlig blir nya A7 i Sverige?
– Ganska ovanlig. De senaste åren har försäljningen legat kring 200 bilar per år. Nuförtiden vill ju många ha suvar och framöver kan jag tänka mig att elbilar kommer att sno åt sig en del av försäljningskakan när det kommer till bilar i den här prisklassen.
Läs hela provkörningen av nya Audi A7 Sportback i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen först av alla. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A7 Sportback?
Vad är det för bil du kör, Fredrik?
– En helt ny A7:a och det handlar alltså om en nästan fem meter lång lyxbil med väldigt elegant design, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
– Den här bilen ska ju vara det lite snyggare alternativet till A6. Kanske också ett alternativ till den ännu större och ännu dyrare A8. De här tre bilarna är också byggda med i stort sett samma grundmaterial.
Hur är den att köra?
– Jag kan ju börja med att nämna vad den kostar. Bilen jag kör är en så kallad 50 TDI. Motorn är en treliters diesel-V6 på 286 hästar, stöttad av en liten elmotor. Fyrhjulsdrift, åttastegad automatlåda. Och Audi har fyllt på med nästan all utrustning som finns. Grundpriset är 668 000 kronor men med ett sådant här utförande skenar siffrorna iväg till 950 900 kronor. Ja, på riktigt!
– Med ett sådant pris följer ju höga förväntningar. Och A7 är för det mesta väldigt trevlig att köra. Otroligt tyst och bekväm. Björnstark motor. Oväntat smidig och lätthanterlig, där bidrar säkert fyrhjulsstyrningen. Men allt är inte tiptop. Vid kökörning är det faktiskt svårt att köra mjukt. Växellådan rycker och har sig. Kanske ingen jättegrej men lite förvånande i en så här dyr bil. Mer om det i provkörningsrapporten i tidningen.
Något annat som är bra eller dåligt?
– Bagageutrymmet är förvånansvärt bra. Väldigt djupt och rymligt. Och halvkombilucka är ju praktiskt. Sedan går det inte att komma ifrån att takhöjden i baksätet inte är den bästa.
– Förarplatsen förtjänar också att nämnas. Upplägget med två stora pekskärmar mitt på instrumentbrädan är nyskapande och häftigt. Skärmarna är genomtänkta men frågan är om de är enklare att använda än fysiska knappar?
Hur vanlig blir nya A7 i Sverige?
– Ganska ovanlig. De senaste åren har försäljningen legat kring 200 bilar per år. Nuförtiden vill ju många ha suvar och framöver kan jag tänka mig att elbilar kommer att sno åt sig en del av försäljningskakan när det kommer till bilar i den här prisklassen.
Läs hela provkörningen av nya Audi A7 Sportback i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen först av alla. Läs mer om prenumeration här.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A7 Sportback?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
”Motorn är en treliters diesel-V6 på 286 hästar, stöttad av en liten elmotor. ”
Det stämmer inte! Bilen har ett 48-voltssystem. Det är något helt annat. Lite bättre koll får ni allt ha.
Swemba - om det är en 48 V motor som hjälper till så är det knappast fel att skriva som ViB gör.
@Pi, det är ingen 48-volts motor. Det finns ingen elmotor.
Visst sitter det en kombinerad generator / startmotor / drivmotor på 12 kW 48 Volt i Audi A7.
http://www.greencarcongress.com/2018/02/20180214-a7.html
Ett sett för biltillverkare att försöka klara de nya utsäppsreglerna som nu nästan måste följas i verkligheten till skillnad från tidigare regler där det gick bra att föra konsumenterna bakom ljuset med myndigheternas goda minne.
På något vis verkar batteribilar och vätgasbilar vara en enklare väg mot lägre utsläpp än mer och mer komplicerade fossila bilar där tillverkare till höga kostnader försöker förbättra ålderdomliga konstruktioner för att klara miljökraven och ändå går bilen inte mjukt i kökörning som numera är den vanligaste bilkörningen.
Jo Swemba - om det är en mildhybrid (vilket allt pekar på) så måste det sitta nån form av elmotor i drivlinan och jag tror att det är som PREVIA säger - runt 12 kW vilket ju inte är speciellt mycket i en bil av denna dimension. Annars lär man inte ha kostat på ett 48 V elsystem såvida men inte har elektriskt turbo. Och är det på det viset så är det ju möjligt att det inte finns nån elmotor för framdriften men då är det ju inte heller nån mildhybrid - vilket jag trots allt tror att det är.
Är det bara jag!
Jag tycker denna bil är fruktansvärt ful, bakdelen är hemsk.
Ett "mildhybrid-system" består av en elmotor - i Audis fall runt 10--15 kW - och ett litet batteri där jag sett att Kia använder ett 48 V batteri på ca: 0,5 kWh - tämligen litet alltså. Elmotorn kan också vara startmotor men det beror nog lite på enskilda tillverkare. Sen används i Audis fall, såvitt jag förstått, också ett 12 V-system som driver en stor del av den övriga, elektriska utrustningen.
Har sett uppgifter om att merkostnaden ligger runt 500--1000 Euro för dessa system men det lär väl gå neråt om större volymer uppnås. Men elmotorn hjälper till lite a'la Toyotas vanliga hybridsystem även om jag personligen tror att tillskottet som de s k mildhybrid-systemet ger är mindre än Toyotas konventionella hybridsystem.
Ok, jag kanske har missförstått den sk ”mildhybridtekniken” helt då? Jag trodde att det bara handlade om ett kraftigare elsystem som kan driva mer saker och inte hade något att göra med framdrivningen som sådant? Jag hittar inte heller något i Previas länk som säger att det skulle fungera annorlunda?
Jag tror inte det är att likna med Toyotas HSD som ju faktiskt driver bilen framåt, helt eller delvis.
Som jag förstått så kan 48-volt systemet inte driva bilen alls utan bara driva elektriska komponenter som servosystem och liknande. Fördelen ska vara att motorn kan stängas av helt vid frirullning och därmed sparar man några droppar.
Om detta inte stämmer får någon gärna posta en länk som förklarar annat.
Om min förklaring stämmer så tycker jag det är vilseledande att säga att bensinmotorn får hjälp av en elmotor. Jag tycker t o m att hela benämningen ”mildhybrid” är vilseledande.
Tror du missuppfattat detta Swemba - PREVIA nämnde att Audi har en 12 kW motor och det är också vad jag läst. Sen är vi ense om att dessa "mildhybrider" inte knuffar på lika mycket som Toyotas vanliga hybridsystem. Kan denna länk få dig på andra tankar - https://www.audi-technology-portal.de/en/drivetrain/fsi-tsi-engines/audi-a8-mild-hybrid-electric-vehicle-mhev-components
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.