Nästa artikel
Ny typ av asfalt ska kapa utsläppen med 20 procent
Nyheter

Ny typ av asfalt ska kapa utsläppen med 20 procent

Publicerad 10 december 2020 (uppdaterad 10 december 2020)
En ny typ av bindemedel för asfalt ska testas på fem vägsträckor i Värmland.

Det är inte bara trafiken på vägen som kan ge upphov till utsläpp – även själva vägbeläggningen i sig kan vara mer eller mindre bra för klimatet.

För att sänka koldioxidutsläppen vid tillverkningen av asfalt och minska beroendet av fossila produkter ska NCC tillsammans med forskningsinstitutet Rise testa den förnybara råvaran lignin som bindemedel.

Lignin utvinns av svartlut, en restprodukt från pappersmassaindustrin. Enligt NCC finns ämnet i stora mängder i Sverige och det bör därför bli lätt att använda i stor skala och till lågt pris.

Testprojektet pågår i sex år och ska sedan utvärderas. Under nästa år ska de första vägsträckorna med ligninasfalt läggas på fem olika sträckor i Värmland för att testa hur hållbar asfalten blir över tid.

– I det här projektet ser vi en potential att minska koldioxidutsläppen med upp till 20 procent för färdig asfalt, vilket vi nu ska testa och utvärdera, säger Robert Lundström, forsknings- och utvecklingschef på NCC Industry, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-10 11:41
Styggavargen

Bra! Mycket vettigt. Kunde man sluta med högbyggen och kapa 30% där med på ulstläppssidan så har vi kommit ganska långt.

#2 • Uppdaterat: 2020-12-10 12:51
glimma-48

Stygga: Du är verkligen underhållande. (men också otroligt jobbig) Skillnaden i utsläpp mellan din Octavia och En mellanklass SUV/crossover är mindre än 10% eller en halv dl. Jag ser fram emot att den polletten ska trilla ner hos dej också. Tips helt gratis; Testa en dylik bil under någon vecka och mjukkör förslagsvis va 30-50 mil under denna vecka och kontrollera noga vid pump förbrukningen. Därefter kan du lätt kasta bort dina fördomar som uppenbart cementerats in absurdum genom ditt uppbyggda hat mot allt som är lite högre än 158 cm.

#3 • Uppdaterat: 2020-12-10 12:54
Kodiaq

Glimma
Det är inte lönt.
Al hade bra förklaring på fallet!

#4 • Uppdaterat: 2020-12-10 12:56
Apex

Kan vi inte få 20% tystare asfalt istället?

#5 • Uppdaterat: 2020-12-10 14:38
1

Vargen har ju rätt. Korkat med högbyggda bilar som drar mer bränsle och kräver mer materiel för att bygga. 10 eller 20 % kan diskuteras hit eller dit men faktum kvarstår. Sedan finns en mängd ytterligare nackdelar, utöver detta. Sluta förneka fakta.

#6 • Uppdaterat: 2020-12-10 14:39
1

Sveriges grova asfalt bör ju bidra till högre förbrukning tänker jag. Är den verkligen nödvändig eller kan vi ha slätare variant även här?

#7 • Uppdaterat: 2020-12-10 15:06
Dana

Asfalten kommer vara lika grov som vanligt. Det är i tillverkningsprocessen som utsläppen kapas.

#8 • Uppdaterat: 2020-12-10 15:28
Kodiaq

Mycket som är korkat..!
Att vara tvättad är ganska korkat.

Snacka om att nedvärdera sina medmänniskor alla henar.
Men det får man väl när man är idealist och tror blint på sin sak.

Säger som en annan
Äckligt!

#9 • Uppdaterat: 2020-12-10 15:32
Svenne60

Bara den nya asfalten inte blir hal i solsken så...

#a • Uppdaterat: 2020-12-10 17:33
Axa

Ehm, man går till hårt angrepp mot Stygga men utan att ha en tanke som räcker längre än näsan. Huruvida skillnaden i förbrukningen är mellan två bilar är inte särskilt intressant.
Om större delen av bilpopulationen består av större högbyggda SUV så vore det inte långsökt att förstå att den totala bränsleförbrukningen blir avsevärt högre än ifall bilpopulationen bestod av mindre bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.