Att sänka hastigheten tillfälligt på vissa vältrafikerade vägsträckor ned hjälp av så kallade ”variabla” hastighetsgränser har visat sig fungera riktigt bra. Åtminstone enligt en ny rapport från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut).
Sträckan som testats är E4 vid Södertälje söder om Stockholm och att sänka hastigheten där från 100 till 80 km/tim gjorde att medelhastigheten sänktes med 4–12 km/tim. Hastigheten blev också jämnare mellan filerna, antalet filbyten och därmed olycksrisken minskade liksom utsläppen.
– Tidigare studier har visat att efterlevnaden ofta är ganska dålig, så det var lite överraskande. Men i det här fallet gjorde den täta trafiken troligen att man insåg varför hastighetsgränsen sänktes. Det kändes antagligen rimligt och motiverat att köra långsammare, säger projektledaren Ellen Grumert.
”Det kändes antagligen rimligt och motiverat att köra långsammare”
Att sänka hastigheten tillfälligt kan alltså bli något som bilisterna får vänja sig vid framöver. Själva bilkön blir längre, men enligt VTI:s rapport påverkas inte framkomligheten eller restiden.
– För resenären borde det vara positivt då riktigt långa restider upplevs som mycket besvärande. Det borde också vara bra att mer exakt kunna säga hur lång tid en viss resa tar, säger Ellen Grumert.
Kommentarer till artikeln (1)
- 16 juni 2023 Jag kör denna sträcka flera…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.