Nästa artikel
Utsläppen kan öka – ministern öppnar för att sänka hastigheten
Nyheter

Utsläppen kan öka – ministern öppnar för att sänka hastigheten

Publicerad 12 april 2023 (uppdaterad 12 april 2023)
Om utsläppen ökar när reduktionsplikten tas bort öppnar klimat- och miljöministern för att höja trängselskatterna och sänka hastighetsgränserna.

Kampen om reduktionsplikten går vidare. Regeringen vill minska inblandningen av biodrivmedel i fossila bränslen – men till vilken nivå är ännu inte klart.

För att kompensera för att utsläppen ökar har klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) tidigare öppnat för att höja trängselskatterna och sänka hastighetsgränserna. Det berättade hon i SVT:s program Agenda i början av april.

I en intervju med Aftonbladet upprepar hon nu förslagen.

– Först måste man förhandla fram vad reduktionsplikten ska vara – den förhandlingen är inte klar. När man har förhandlat den måste man se hur mycket vi behöver komplettera med. Vad behöver vi väga upp med för att kalkylen ska gå ihop? Då kan man komplettera med olika verktyg som finns, till exempel med trängselskatter eller med hastighetsbegränsningar, säger Romina Pourmokhtari till tidningen.

”Man kan ha hastighetsbegränsningar på olika typer av gator”

Hon ger dock inga klara besked kring hur det ska gå till rent konkret, utan säger att ”man kan ha trängselskatter på olika platser och man kan ha hastighetsbegränsningar på olika typer av gator”.

Att höja trängselskatten och sänka hastighetsgränserna kommer dock inte kompensera för utsläppsökningen. Det säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket, till Expressen.

– Allt som gör att vi åker mindre bil minskar förvisso utsläppen. Men det kommer inte att räcka. Det går inte att minska trafiken så mycket så att vi når målen, säger han.

Förslaget får också kritik från Naturvårdsverket som påpekar att det kommer krävas stora polisinsatser för att se till att bilförarna håller hastigheten, och förslagen kommer heller inte få stöd från Sverigedemokraterna.

– Vi har snarare varit kritiska till att man har dragit ner hastighetsbegränsningar på många håll i landet, säger SD:s klimatpolitiske talesperson Martin Kinnunen till Expressen.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) kan tänka sig att sänka hastighetsgränserna för att få ned utsläppen. Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Så funkar reduktionsplikten
  • Reduktionsplikt innebär att företag som säljer bensin och diesel måste minska koldioxidutsläppen. 
  • Det görs framför allt genom att blanda i biodrivmedel i fossil bensin och diesel, men det finns även flera andra sätt att uppfylla reduktionsplikten.
  • Sverige har haft en mycket hög reduktionsplikt jämfört med många andra länder. Andelen av bränslet som ska bestå av biodrivmedel har tidigare skrivits upp för varje år, men den indexeringen har nu pausats.
  • Regeringen som tillträdde 2022 har velat minska nivån i reduktionsplikten för att sänka bränslepriserna, något som ökar utsläppen av koldioxid och som kan innebära att Sverige får betala miljardbelopp om klimatmålen missas. Enligt Energimyndigheten behöver reduktionsplikten i stället skärpas om Sverige ska nå klimatmålen. 
  • Företag som inte följer reduktionsplikten när de säljer bränsle får betala en straffavgift.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (47)

  • 23 april 2023 John; Att selektivt googla…
  • 22 april 2023 A.L skrev: Vill Axa föra en…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.