Den som håller laglig hastighet längs svenska vägar blir ofta omkörd av bilister som kör för fort. En undersökning som kom tidigare i november visade till exempel att många lastbilsförare struntar i hastighetsgränsen.
Nya bilar kan ha olika system för att varna föraren när han eller hon kör för fort eller ligger för nära bilen framför. Då dyker det ofta upp någon form av varning.
Men ett forskningsprojekt som pågått i 3,5 år visar att det oftare är betydligt mer effektivt med ”morot istället för piska” när det gäller att få förare att följa trafikreglerna. För Sveriges del har Chalmers, Trafikverket och Volvo Cars deltagit i projektet.
Mjuka sätt att påverka föraren fungerar över förväntan, enligt experimentet. De påverkar nämligen bilförarna undermedvetet – de börjar följa reglerna utan att vara medvetna om det.
Åtta olika metoder
I projektet har forskarna tagit fram åtta olika sätt som ska rädda mellan 150 och 500 liv om året i trafiken. De kan även förhindra mellan 21 000 och 65 000 trafikolyckor varje år.
Målet har varit att sänka hastigheten, öka avståndet till bilen framför, göra bilister medvetna om cyklister och vice versa samt få trötta förare att ta en paus.
• I ett av testerna var målet att få trötta bilister att ta en paus när de är trötta. I dag har många bilar en trötthetsvarnare som säger till när det är dags att svänga av vägen och vila. En bättre lösning kan vara att erbjuda någon form av belöning för den som svänger av inom 20 minuter. Då valde mer än dubbelt så många bilister att ta en paus. Vem som ska stå för belöningen, till exempel i form av ett presentkort, är dock oklart.
• Med hjälp av ny teknik kan bilen även varna i vindrutan för när trafik närmar sig från olika håll i en korsning. Över hälften av förarna tittar åt det håll varningen kommer från och 64 procent sänkte hastigheten jämfört med dagens varningssystem.
• Den som svänger av en motorväg saktar oftare in om avfarten har röda lampor i vägen.
Läs också: Assistanssystem kan invagga föraren i falsk trygghet
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Känns ändå rimligt att folk föredrar positiva budskap framför negativa.
All denna idiotiska tekniken gör mej, och säkert många andra, till en sämre förare eftersom harmonin försvinner. Detta gör att jag och säkert många med mej undviker att köpa en "modernare" bil. Tur att jag är född 1948 och kan välja att köra med den bil jag har så länge jag kör bil vilket kan bli allt från nu och 20 år framåt. Att påtvinga utrustning man inte vill ha kan inte vara rätt. Allt för att tillfredsställa flumvänstern. Jag förbehåller man rätten att själv välja när jag vill rasta, när jag vill starta resan igen, när jag vill bromsa, när jag vill byta fil, när jag vill slå på vindrutetorkarna etc. etc.
Glimma: Hur fasiken fick du in att det skulle ha med vänstern att göra att folk köper bilar som är moderna och säkra med nya bra livsräddande teknik?! Kunde man sen kombinera detta med påtvingade tester för folk över 65 med vore det ännu säkrare så vi fick bort en hel del av de som inte längre borde köra bil av olika anledningar.
Fantastiskt att man ska kunna rädda upp till 500 liv om året när vi idag ligger på nivån ca 200.
Tyvärr tror jag inte ett dugg att dessa åtta metoder skulle eliminera i princip alla dödsolyckor. Hade varit fantastiskt underbart om det vore sant.
Men självfallet är morötter avsevärt betydligt bättre än pekpinnar.
Henrik: Du är mer än välkommen att provåka kort som långt så du får uppleva att ditt uttalande om äldre bilförare bara är pinsamt fördomsfullt. Naturligtvis finns det äldre bilförare som borde lämna in kortet men det finns det i mängder oberoende av ålder. Det finns oerhört många yngre som inte har närheten till min fysik och då den är kombinerad med mycket stor erfarenhet dessutom som yrkeschaufför i alla tänkbara trafikmiljöer så blev ditt uttalande det optimala stolpskottet. Trots allt detta så anser jag att instoppandet av all elektronik i senare års bilar är helt fel väg att gå. Man har helt enkelt för bråttom och hinner inte analysera konsekvenserna. Sen det där med vänstern menar jag bara att miljöpolitiken många ggr. inom trafikområdet tutas ut av människor från den yttersta miljövänstern som ofta har noll kunskap/erfarenhet av trafikarbete. Kom också ihåg att när ansvaret såväl i trafik som i övriga samhället tas i från den enskilda människan så kommer vi allt längre ifrån ett naturligt leverne. Effekterna av dessa förändringar ser inte alla idag men vi som har perspektiv på tillvaron bör lyssnas i högre utsträckning på. Det skulle framtiden tjäna på.
Glimma: Det var värst vad du tog åt dig.....oavsett vilken fysik en äldre människa har så blir många sinnen påverkade, det är bevisat flertalet gånger vad gäller synfält m.m. Det kan du aldrig komma ifrån. Ja det finns de som är yngre med som inte ska ha körkort, men oavsett är det så att över en viss ålder så är det en överrepresentation av vissa åkommor som faktiskt påverkar bilkörningen.
Sen är bland det absolut farligaste i trafiken, särskilt tillsammans med avsaknaden av hjälpmedel, en övertro på sin egen förmåga......känner du igen dig där? Såklart inte va....
Henrik! Tänker inte gå i någon lång diskussion om ålder kontra bilkörning, vi pratar helt enkelt lite bredvid varandra. Det finns dock absolut ingen, som du skriver, viss ålder som en överrepresentation av åkommor påverkar bilkörningen. Du skriver inte när den i så fall inträffar, eftersom det är vid 65 år du tycket att läkarkontroll ska ske. Vi är individer och var och en av oss har sin egen kurva. Dessutom kan varje mentalt frisk individ vid hög ålder kompensera denna med försiktigare körning, lägre hastighet och längre avstånd och därmed inte öka risken för olycka. När dagen kommer då man inte är lämplig i trafiken, och helst lite innan, så kommer i vart fall jag att sälja bilen. PS! Jag är inte ett dugg orolig för att det införs en läkarkontroll som man ska passera för att få behålla körkortet. ( i mitt fall AM,A1,A2,A,B,BE,C1,C1E,C,CE,D1,D1E,D,DE ) Det är säkert ett bra sätt att sålla bort de olämpligaste bilförarna. Denna kontroll bör , som jag ser det, gälla alla körkortsinnehavare oberoende av ålder förslagsvis var 5:e år och möjligen var annat år fr.om. 80 års ålder. Jag har en granne som varit ishockeyspelare och bandyspelare på elitnivå som kör bil i stort sett dagligen och cyklar åtskilliga km flera ggr varje vecka året runt.
Glimma: Nej vi behöver inte ha nån lång diskussion då jag redan vet att du har fel. ;)
Men om du nu inte vill ha en massa kontroller då du anser de vara onödiga då de såklart kanske skulle påverka din frihet framöver så är det väl jättebra att det istället finns massa bra hjälpmedel som gör körningen mycket säkrare för de som kanske annars hade sållats bort i de enligt dig förhatliga testerna.
Om jag ställer frågan såhär: Om du skulle drabbas av nåt akut som gör att du tappar medvetandet när du kör bil, skulle du hellre se att bilen vinglar till in i fronten på en lastbil, eller skulle du hellre se att det finns ett säkerhetssystem som tar över och håller bilen i ditt fält, saktar in och slår på varningsblinkersen?
Det farligaste som finns i trafiken är förare som har en övertro på sig själva.....
Det var tydligen en mycket öm tå Henrik trampade på!
”Har gjort då i hela mitt liv och det tänker jag fortsätta med! Jag ligger i vänsterfil så länge jag vill, men jag tycker för den skull inte om flumvänstern”! Ja jisses och sådana ska man träffa på vägarna 10 år till, som han själv säger! Tur att jag har alla säkerhetssystem påkopplade!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.