Nästa artikel
Ny studie granskar elbilsbränder i biltunnlar
Nyheter

Ny studie granskar elbilsbränder i biltunnlar

Publicerad 11 oktober 2021
En elbil som brinner i en tunnel är inte mer riskfylld för räddningstjänsten än en dieselbil, visar en ny studie. Riskerna är dock större i parkeringshus.

Rent generellt är inte risken för brand i en elbil större än i en vanlig förbränningsbil. Det har studier från både norska myndigheten DSB och svenska MSB slagit fast.

Om en elbil trots det börjar brinna har det funnits frågetecken kring vad som händer om det sker i exempelvis ett parkeringsgarage eller en tunnel. Nu har räddningstjänsten i Österrike tillsammans med ett konsultbolag och forskare från två universitet försökt reda ut hur elbilsbränder kan hanteras i långa tunnlar.

Slutsatsen av studien är att riskerna inte är särskilt mycket högre än om en vanlig bensin- eller dieselbil börjar brinna.

– Tunnelsystemen i Österrike är i bra skick för att klara utmaningen av brinnande elfordon, säger Peter Sturm, professor vid tekniska universitetet i Graz.

Tunneln klarar fyra gånger mer värme än en elbil utvecklar vid brand

En elbil utvecklar mer värme vid brand i en tunnel, men inte så mycket att det ökar riskerna för räddningstjänsten. Elbilsbränder i parkeringshus kan dock bli en säkerhetsrisk, enligt projektledaren Peter Sturm.

”Högre risk i parkeringshus”

Tidigare tester som gjorts var baserade på hur enskilda battericeller och små batteripaket brann i en tunnel. I de nya testerna användes flera batteripaket samt tre elbilar och två dieselbilar som sattes i brand. Det dröjde tio minuter innan brandsläckningen började för att simulera en verklig situation.

En konventionell bil utvecklade fem megawatt vid brand. För en elbil var den siffran 6–7 megawatt vilket inte motsvarar högre risk för räddningstjänsten, enligt studien. Tunnelsystemet klarar omkring 30 megawatt, men problemet är att det inte är ovanligt att ett större fordon som exempelvis en lastbil utvecklar mer än så vid brand.

– Våra resultat visar en betydligt högre potentiell risk vid elbilsbränder i parkeringshus med flera våningar. Det finns också ett stort behov av pengar för att finansiera fler utredningar om tunnelbränder med eldrivna lastbilar och bussar, säger Peter Sturm.

Vatten effektivast för släckning
  • Flera olika metoder för att släcka bränderna användes.
  • Vanligt vatten var effektivast, men bara om vattnet kan skjutas in direkt i batteripaketet, och det kräver särskild utbildning.
  • Brandfiltar är inte lika effektiva.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.