Det är mindre risk för brand i en elbil än i en vanlig förbränningsbil. Det har till exempel siffror från norska myndigheten DSB visat. Även svenska räddningetjänsten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har tagit fram siffror som pekade på samma slutsats.
Om en elbil eller laddhybrid trots allt börjar brinna kan den dock ge ifrån sig giftig gas, och branden kan i vissa fall vara svårsläckt.
Nu har företaget Rosenbauer, som levererar utrustning för att släcka bränder till räddningstjänsten i Österrike, tagit fram en särskild brandsläckare som ska kunna släcka elbilsbränder ”säkert och effektivt”.
Brandsläckaren kyler ned batterimodulerna och cellerna inuti för att hindra en kedjereaktion. Räddningstjänsten ska bara behöva stå vid den brinnande bilen under en kort stund.
Brandsläckaren kan även användas med stort avstånd till bilen, omkring åtta meter. Systemet skickar in en vattenstråle direkt i batteripaketet med en styrka på flera ton. Vattnet ska helt fylla batterihöljet som huserar batteriet.
– Den är väldigt användarvänlig och effektiv, säger Patrick Looß, chef för räddningstjänsten vid Porschefabriken i Leipzig.
Kommentarer till artikeln (12)
- 10 oktober 2021 Henrik M skrev: Gunnar…
- 10 oktober 2021 Gunnar Lindberg skrev: N…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.