Nästa artikel
Brandkåren varnar för bränder i elbilar: ”Extremt giftiga gaser”
Nyheter

Brandkåren varnar för bränder i elbilar: ”Extremt giftiga gaser”

Publicerad 31 maj 2021 (uppdaterad 1 juni 2021)
Arkivbild. Foto: Kollinger
När en elbil brinner ger den ifrån sig väldigt giftig rök. Brandkåren rekommenderar att man håller sig långt borta.

Efter att en elbil började brinna i samband med en allvarlig trafikolycka utanför Gnesta i helgen varnar nu brandkåren för riskerna det innebär när en elbil brinner. 
– Det är en ordentlig utmaning för oss, säger brandmannen Tommy Carnebo i en intervju med TV4 Nyheterna. Han nämner att brandförsvaret jobbar med att ta fram nya metoder för att släcka brinnande elbilar – exempelvis att sänka ned dem i vattenbad.

När det väl börjar brinna i ett litiumjonbatteri uppstår en så kallad termisk rusning som gör branden väldigt svår att släcka. En metod är att sänka ned hela bilen i ett vattenbad. Den elbil som var inblandad i olyckan i helgen fick brinna upp helt och hållet. Resterna har sedan fått stå kvar vid sidan av vägen av rädsla för att den ska ta eld igen.

Tommy Carnebo varnar i intervjun med TV4 även för den giftiga röken från elbilar. 
– Se till att inte andas in röken. Det ska man inte göra vid någon bilbrand, men röken från elbilar ska man absolut inte andas in. Vi rekommenderar att gå 50–100 meter från en brinnande elbil så att man inte är i kontakt med röken, säger han.

Enligt MSB:s vägledning för räddningsinsatser där litiumjonbatterier förekommer kan en elbilsbrand brand ge ifrån sig väteklorid, vätecyanid och vätefluorid – gaser som i värsta fall är dödliga.

”När det gäller bränder i fordon så visar försök att exempelvis vätefluorid kan bildas dels från brand i litiumjonbatterier men också från andra delar i bilen som sönderfaller vid brand, som till exempel fluorerade ämnen såsom plaster och kylmedel. Det gäller de flesta fordon med AC-system, inte bara elfordon”, står det i vägledningen. 

Hösten 2020 gjorde svenska forskare ett test där de tände eld på fyra olika elbilar för att mäta utsläppen. Resultatet visade då att utsläppen av giftiga gaser inte var lika stora som i tidigare studier. Utsläppen av vätefluorid är trots det betydligt högre när en elbil brinner jämfört med en dieselbil.

Brandrisken i sig är däremot lägre i en elbil än i en bensin- eller dieselbil. Det visar rapporter från både MSB och den motsvarande norska myndigheten Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.