Nästa artikel
Ny Saab 9-3 i oktober 2012
Nyheter

Ny Saab 9-3 i oktober 2012

Publicerad 24 januari 2011 (uppdaterad 25 januari 2011)
Nästa Saab 9-3 blir en äkta Saab – med hybridteknik. Det sa Saabs ordförande Victor Muller på söndagen.

På söndagskvällen gästade Victor Muller, styrelseordförande för Saab Automobile, Agenda i SVT. Där avslöjade han bland annat detaljer om nästa Saab 9-3.

– I oktober 2012 kommer en splitterny Saab 9-3, helt utvecklad av Saab. Den kommer att vara full av bästa Saab-teknik, inklusive hybridteknik, sa Victor Muller.

– Det blir en äkta Saab, utvecklad av Saab på en Saab-plattform.

Räknat från januari 2011 innebär det att bilen är klar för start om 20 månader.

Samarbeten ska ge mindre Saab-modell
Victor Muller utvecklade också sina tankar om en mindre instegsmodell under Saab 9-3.
 
– Jag kallar projektet Saab 92, sa Victor Muller.

För att ha råd med utvecklingskostnader i storleken två till tre miljarder kronor vill Victor Muller hyra ut produktionsanläggningen i Trollhättan till andra biltillverkare.

Dessutom menar han att flera andra tillverkare är intresserade av plattformen som utvecklas för nästa generation Saab 9-3.

Victor Muller gjorde också klart att han gärna ser ryske bankiren Vladimir Antonov som delägare av Saab. I slutet av förra året blev Vladimir Antonov rentvådd från påstådda kopplingar till organiserad brottslighet, som tidigare tvingat bort honom som ägare.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-24 14:55
Uno Lööv (ej verifierad)

Ingen aning om hur det går för Saab. Audi är snäppet under premium men lyckas ändå sälja mycket bilar. Kanske kan Saab lyckas om de blir stora även utomlands. Men först måste folk få bli säkra om Saab kommer att finnas kvar, en stor risk att köpa en ny bil med osäkert andrahandsvärde.

En stor, trygg ägare hade varit en fördel. Kanske vore något för Muller att fundera på och försöka låta få någon annan tillverkare bli delägare.

#2 • Uppdaterat: 2011-01-24 14:57
Thommys

En väldigt optimistisk ägare. Men så ska det ju vara. Frågan är bara om det går att genomföra. Hur mycket pengar Vladimir Antonov är bredda att satsa blir ett stort avgörande. En egen 9-3, hur mycket bättre för kunden blir en sådan, det är frågan? En 9-2 skulle allt gå att sälja, men det får inte bli en Volvo C30, utan snarare en Golf. En bil som många kan använda.

#3 • Uppdaterat: 2011-01-24 15:29
Fundersam (ej verifierad)

En mer aktuell sak som syntes i bakgrunden och som det pratas om på Saab-entusiastsidor på nätet nu är att det under reportaget från frabriken skymtade förbi en 9-3:a med delar synliga av den uppdatering som kommer för den modellen senare i år. Fronten förändras och får snarilk form som 9-5 har i Aero-utförande där dimmljusen sitter.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-24 15:53
Jarl S

Saab har inte kapital att ta fram ny modell. Muller snackar som Bagdad-Bob...

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/saab-sanker-farten-i-fabriken_5859677.svd

#5 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Närmaste året lär bli tufft men 9-5 kombin och miljödieslarna av 9-3an bör öka försäljningen. 9-4X kan också bidra en del i USA. Förhoppningsvis så att de klarar att hålla huvudet över ytan till dess att den nya 9-3an anländer 2013.

Med den så kommer SAAB att visa att man fortfarande har kvar kunnande som man tyvärr sällan fick visa under Generalens ägande.

Kapital till utvecklingen av den modellen finns och är säkrat, var inte oroliga!

#6 • Uppdaterat: 2011-01-24 16:47
Simon no1

Tyvärr har man ju svårt att lita på dessa SAAB ledare, hur många löften har de lovat nu som aldrig uppfyllts...

Tycker han var saklig men ända lyste oron igenom, det klart att det är katastrof när man inte sålde mer än hälften av antal bilar på det affärsiden byggde på....

Vi får se helt enkelt, de gör ju allt för att hålla skenet uppe, men jag tror de har stora problem.......

#7 • Uppdaterat: 2011-01-24 17:07
Saab lever än... (ej verifierad)

Saab´s framtid hänger helt klart på nya 9-3 som måste bli en storsäljare.
9-3 har alla chanser i världen att lyckas bara designen blir lyckad.
Nya 9-3 kommer såklart att måsta sälja i rejäla mängder men man ska komma ihåg att det kommer i många versioner (sedan kombi cab cc och x).
Drivline mässigt blir den riktigt intressant,även för folk som vill ha hybrid.

#8 • Uppdaterat: 2011-01-24 17:15
SiggeN (ej verifierad)

Simon no 1...Victor Muller har aldrig/kommer aldrig kunna lämna några LÖFTE om Saabs försäljning. Däremot ska han göra prognoser. Men om inte produktionen eller köparna följer plan så faller prognoserna.

Han kan ha förhoppningar men aldrig lova att en viss mängd ska säljas. Grundläggande marknadsekonomi.

Fy vad dålig intervjuaren är i Agenda. En riktig krokodil Stor käft små öron....vill inte lyssna eller förstå.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-24 17:35
Simon no1

Re SiggeN
Jag håller naturligtvis med dig i att Victor inte kan lämna några löften, men totalt sett är det en ganska dålig prognos som gjordes, att nu säga 80 000 bilar gör mig tveksam, för det första blev det ett försäljningsryck när fabriken rullade igång av de köpare som väntat, det ser vi resultatet av nu.....

Det är ingen slump att de fått varsla folk igen..... Tror tyvärr att de har för dyra bilar för att den stora massan ska våga chansa......

Ska man ändå riskera stora pengar väljer man nog ett säkrare kort.... Så jag tror tyvärr de kommer att få det fortsatt svårt......

#a • Uppdaterat: 2011-01-24 18:38
Fundersam (ej verifierad)

Simon no1: Innebär inte varsla anställda att man säger upp fastanställd personal? Det som skedde var väl snarare som så att 200 som var visstidsanställda inte fick förlängda kontrakt. Så då är det ju inget varsel, eller? Rätta mig om jag har fel här.

För övrigt fick 55 av dem senare jobb i fabriken då Saab valde att gå upp på 2-skift i sin prototypverkstad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.