I går invigdes Sveriges första elväg av infrastrukturminister Anna Johansson och energiminister Ibrahim Baylan. Vägsträckan ska nu utvärderas under två år.
Det är två kilometer av E16 utanför Sandviken som nu har utrustats med kontaktledningar, liknande de som används till spårvagnar, som ger ström till tunga hybridfordon som kör på vägen. Elvägen skall nu testas fram till 2018 för att se om det är en hållbar modell. Utanför Arlanda testas nu också ett system med en laddskena i marken, enligt planerna ska det systemets testasi verklig trafik nästa år.
– Elvägar tar oss ett steg närmare fossilfria transporter och har en potential att nå nollutsläpp av koldioxid. Det är ett sätt att utveckla miljösmarta transporter i det befintliga vägnätet. Det kan bli ett bra komplement till dagens väg- och järnvägstrafik, säger Lena Erixon generaldirektör i Trafikverket.
Diskutera: Tror du att detta är en bra lösning?
– Elvägar tar oss ett steg närmare fossilfria transporter och har en potential att nå nollutsläpp av koldioxid. Det är ett sätt att utveckla miljösmarta transporter i det befintliga vägnätet. Det kan bli ett bra komplement till dagens väg- och järnvägstrafik, säger Lena Erixon generaldirektör i Trafikverket.
Diskutera: Tror du att detta är en bra lösning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ifall jag också vore en blåögd miljömupp också så skulle även jag drömma, vad kan det bli för värde på en två km kort snutt av hela vägnätet i en utvärdering. Dessutom så finns det ju vad jag kan förstå endast ett fordon att prova och utvärdera med.
Järnvägen borde byggas ut så att mer lastbilstrafik kan tas bort och ersättas med tåg.
För materialutprovning med mera måste man ju börja någonstans.
Det är väl ingen som betraktar detta som en fullskaleprovning.
Men jag kan hålla med Styggavargen, åtminstone i princip.
Man har ju provat med olika varianter av godstransport per järnväg. Problemet har alltid varit omlastning till lokala transporter. Jag vet inte om dessa landsvägskryssare är mer flexibla på något sätt.
Fast jag kan inte få in i min arma skalle varför det är billigare att åka långfärdsbuss än tåg.
Rödgröna vill avveckla kärnkraft som ger 45% av al i Sverige, undrar jag bara hur ska ni driva elnät i framtiden? En till nonsens projekt hos trafikverket?
Den järnvägen som går parallelt med E16 är fullsmetad med trafik och Dalarna har länge krävt dubbelspår för att kunna få in mer gods på tåg. Trafikverket förhalar och det kommer att dröja 20 år innan det är dubbelspår. OM ens det. Så det är med förvåning och ironi man betraktar detta skådespel. Brist på transporter på järnväg skapar ökad lastbilstrafik. Som skapar miljöproblem. Lösningen är att elektrifiera vägen.......... Är det något jag inte fattar............?
daem0n, har du missat energiuppgörelsen som nyligen gjorts där alla partier utom V och SD var med och beslutade om den framtida energipolitiken? 10 nya reaktorer får byggas för att ersätta nuvarande, och den extra effektskatten på kärnkraftsel tas bort fr o m 2017?
Å andra sidan kan man ju tänka att det är få länder i europa där man behöver interna transporter på 100 mil som det är mellan SSAB Luleå och SSAB Borlänge. Lägg ut 100 mil i europa och du kan lätt räkna in fem länder om man räknar med där man börjar och slutar. Med mer än fem gånger så många människor. Minst. Det är lite olika förutsättningar.
Sverige är ett pajjasland där breddning av ett spår tar 20 år att planera i ändlösa kommitéer, flera hundra gånger faktiska kostnaden och till vad för nytta? När det väl är på plats är det too little, too late. Inte konstigt att alla andra länder kör åttor runt oss när det gäller infrastruktur och byggnation.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.