Sedan flera år finns en särskild märkning på nya däck för att betygsätta exempelvis ljudnivån utanför bilen och rullmotståndet.
Det har även funnits planer inom EU på att införa en liknande märkning på nya bilar. I somras presenterade Energimyndigheten på uppdrag av den dåvarande regeringen ett förslag på hur märkningen kan se ut.
Märkningen betygsatte bland annat koldioxidutsläppen både medan bilen körs och under hela livscykeln, samt hur energieffektiv bilen är.
Den svenska branschorganisationen Mobility Sweden vill nu införa en liknande märkning i Sverige från och med den 1 mars 2023.
– Den första skillnaden mellan förslagen är att Energimyndigheten jobbat länge på sitt förslag men de är inte färdiga med det. Vår märkning börjar gälla redan 1 mars, säger Michaela Ehteshami, kommunikationschef på Mobility Sweden, till Vi Bilägare.
En annan skillnad är att Mobility Swedens märkning fokuserar på de utsläppssiffror som används inom EU och som tas fram i WLTP-körcykeln, inte på utsläppen ur ett livscykelperspektiv som är minst lika viktiga att lyfta fram.
Blir märkningen obligatorisk på något sätt eller frivillig?
– Vi på Mobility Sweden har tagit fram märkningen tillsammans med våra medlemmar och alla kommer ha den, säger Michaela Ehteshami.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 8 februari 2023 Mr Snoid skrev: Jo då Hakken…
- 8 februari 2023 Jo då Hakken. Dom kommer…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.