Nevs har satt igång med tillverkningen av de första helt eldrivna modellerna av Saab 9-3, rapporterar Sveriges radio P4 Väst. Än så länge är bara några fåtal färdigbyggda och själva monteringen sker inte på monteringslinan. Bilarna är en del i en order på 200 enheter som ska skeppas till Kina för att ingå i en testflotta i staden Qingdao.
Den eldrivna 9-3:an har fått ett ombyggt chassi för att bilens batterier ska kunna placeras längs ned i bilen, batteripaketet ska ge en räckvidd på 20 mil enligt Nevs. Serieproduktionen av eldrivna Saab 9-3 är beräknad att komma igång under hösten och nästa år ska den som vill kunna köpa bilen via Nevs. Bilen ska säljas i Sverige, i övriga Europa och såklart i Kina.
Diskutera: Tror du vi kommer många eldrivna Saab 9-3 på vägarna nästa år?
Källa: Sveriges radio P4 Väst
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kineserna visar oss svenskar hur vi borde gjort själva!
Pengar finns i Sverige så Saab kunde varit svenskägt nu med samma framtid, elbilar !
Det är roligt att se att de förverkligar det som har lovats. Jag hoppas att någon av de eldrivna bilarna snart återvänder till Sverige för provkörning.
Sven E, du har helt rätt!
Men hoppas att det kommer att fungera kanon föf NEVS.
Det genererar ju jobb och en massa andra fördelar.
Kör hårt NEVS!
Sen är ju frågan vad denna elbil har för mervärde jämfört med konkurrenterna som blir allt fler.
Den här bilen får nog ses som ett testobjekt för drivlinan.
Den nuvarande 9-3an är knappast en lämplig plattform att bygga en konkurrenskraftig elbil på.
Men jag hoppas att Phoenix kan bli det.
Nice! Denna tillför ju om inte annat snygg design, och kanske, roliga vägegenskaper till elbilarna...
Som kortdistansbil kan bara eldrift fungera, men för Sverige gäller t.v. hybrider, åtminstone tills bränslecellsmotorn är tillräckligt utvecklad.
På tal om gamla SAAB kunde man på 95:an vända på passagerarstolen, sätta in ett speciellt ryggstöd och sätta barnet där som fick då bättre kontakt med både pappa och mamma.
Bilen var bäddbar när man vände även förarstolen och hade en anordning i trä under baksätet att reglera dess lutning.
Det är - primärt - karossen man bygger om för att få plats med batterier.
Phoenix blev aldrig färdig.
En arkitektur/ plattform består till c:a 80% av komponenter från leverantörer.
Ett antal av dessa komponenter ägs av GM.
Ett antal av komponenterna är inte längre konkurrenskraftiga.
NEVS har bl.a. VW att jämföra sig med - deras två nya plattformar - längs och tvärs - sparar 80- 100 kg på varje bil.
Det är fullt möjligt för NEVS att utveckla Phoenix 2 - men det kostar tid och pengar. Problemet är också om de utvecklar P2 för både el och förbränning- de konkurrerar med bilar som är utvecklade för ett av systemen.
Phoenix är med andra ord kört!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.