Pang! Plötsligt träffas vindrutan av en flygande sten som orsakar en ful spricka. Det anmäls alltfler glasskador, enligt statistik från försäkringsbranschen.
Mars månad innebär traditionsenligt högsäsong för pang i vindrutan.
Töväder och osopade vägar gör att bilfärden vid denna årstid oftast omvandlas till ett vilt inferno av flygande stenprojektiler. De flesta bilister har nog varit med om den där plötsliga smällen i vindrutan, åsynen av sprickan och de negativa känslorna som följer därefter.
Enligt försäkringsbolaget If sker 30 procent fler glasskador på bilar under våren än genomsnittet månadsvis för resten av året. 2016 skedde över 432.000 glasskador på landets bilar, enligt försäkringsbolagens branschorganisation Svensk Försäkring. Det är en ökning med 13 procent jämfört med året innan.
De senaste åren har rapporterna om glasskador ökat och If menar att förklaringen ligger i hur bilarna är designade nuförtiden. ”Bakhjulen sitter långt bak och de hängande stänkskydd som förr kunde ses på många bilar är nu ovanliga”, skriver man i pressmeddelandet.
All den teknik som sitter i moderna fordon gör att lagningen av stenskott är av högsta vikt.
– En vindruta inte bara är en stor bit glas. På nyare bilar kan en mängd tekniska system antingen sitta i rutan eller direkt påverkas av den. Har bilen till exempel kameror som hanterar farthållare eller autobroms behöver systemen kontrolleras och ställas in efter att rutan bytts, säger Dan Falconer, motorexpert på If. Han tipsar också om att hålla ordentligt med avstånd till framförvarande bil för att undvika stenskott. Har skadan redan skett kan det hjälpa att sätta en tejpbit över för att förhindra att smuts tar sig in innan glasreparationen.
Diskutera: Har du råkat ut för stenskott i år?
Enligt försäkringsbolaget If sker 30 procent fler glasskador på bilar under våren än genomsnittet månadsvis för resten av året. 2016 skedde över 432.000 glasskador på landets bilar, enligt försäkringsbolagens branschorganisation Svensk Försäkring. Det är en ökning med 13 procent jämfört med året innan.
De senaste åren har rapporterna om glasskador ökat och If menar att förklaringen ligger i hur bilarna är designade nuförtiden. ”Bakhjulen sitter långt bak och de hängande stänkskydd som förr kunde ses på många bilar är nu ovanliga”, skriver man i pressmeddelandet.
All den teknik som sitter i moderna fordon gör att lagningen av stenskott är av högsta vikt.
– En vindruta inte bara är en stor bit glas. På nyare bilar kan en mängd tekniska system antingen sitta i rutan eller direkt påverkas av den. Har bilen till exempel kameror som hanterar farthållare eller autobroms behöver systemen kontrolleras och ställas in efter att rutan bytts, säger Dan Falconer, motorexpert på If. Han tipsar också om att hålla ordentligt med avstånd till framförvarande bil för att undvika stenskott. Har skadan redan skett kan det hjälpa att sätta en tejpbit över för att förhindra att smuts tar sig in innan glasreparationen.
Diskutera: Har du råkat ut för stenskott i år?
Antal anmälda glasskador de senaste åren
2014: 352.855
2015: 381.952
2016: 432.079
Källa: Svensk Försäkring
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har påpekat via mejl för trafikverket om drivorna av krossgruset som ligger på broarna över E4 och som blåser ner på passerande bilar och som självklart borde sopas upp i förebyggande syfte. Självklart ingen reaktion från Trafikverket som nog inte har den största samlade hjärnkapaciteten tyvär.
Självklart! Ett hack i rutan precis där jag håller blicken. Ett skott rakt in på bara plåten i huvens framkant.
Det är en ära!
En svensk tiger.
Varför körs det lastbilar fulla med grus kors och tvärs som varken är täckta eller ens har stängd lucka där bak? Har fått flertal stenskott och spruckna rutor tack vara detta otyg. Varför reagerar ingen? Polis, trafikverket, någon?
En bidragande orsak kan kanske vara att dagens bilrutor ofta har en mer "skulpterad" form än vad de hade för tio-tjugo år sedan, samt att rutorna har mer och mer tekniska prylar fastklistrade i sig som kanske påverkar hållfastheten samt att bilarna fått vridstyvare karosser som inte flexar som förr p.g.a. högre krocksäkerhetskrav.
Något måste det ju vara eftersom nya bilglasfirmor poppar upp som svampar ur jorden.
Också så jäkla trött på allt grus och stenskott man fått. Har haft bilen i tre år och bytt ruta en gång. Det finns några märken i rutan men tänker inte åtgärda. Har några rediga i plåten som behöver åtgärdas.
Kan dem inte bara sluta sanda och grusa?
Ökad användning av dubbfria däck ger ökning av stenskott. Detta har tidigare diskuterats på ViB där en däckexpert svarade: " Alla däck plockar sten, speciellt vinterdäck och i synnerhet moderna nordiska dubbfria däck som har täta sajpningar/lameller. Stenarna plockas i låga hastigheter och försvinner i högre hastigheter på grund av centrifugalkraften."
Skarvar på kommentaren från @Mattse.
Inte bara dubbfria vinterdäck som plockar sten. Många sommardäcksmärken för pickupper är minst lika bra på att plocka sten, gärna lite grövre, brukar heta 11 eller 16 som sista siffra i storleksbeteckningen på flisen. Har själv BFGoodrich All-terrain som kan fungera som en stenspruta vid utfart från mindre grusväg till asfaltväg!
Kör aldrig nära en pick-up som är under acceleration!
"Hålla avstånden", säger någon. Hur gör man det när man blir omkörd?
Orsaken till alla trasiga rutor och fula jack i fronten man får är ju de stora stenar som de "sandar" med nuförtiden, förr var det faktiskt sand men nu är det kross, i dubbel bemärkelse. Problemet har ingenting med bilens form att göra. De gånger, varje år alltså, som jag har får stenskott så rutan spricker så har jag sett stenen komma flygande från en mötande bil.
Tog ut en ny Tiguan, 2 timmar senare small det i rutan. Hade precis passerat en glasmästare så det var bara att vända om och få det lagat!
Glasmästaren påstod att för att hålla vikten nere på bilarna så är vindrutorna tunnare än förr.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.