Europeiska bilmärken har investerat miljardbelopp i att utveckla dieselmotorer de senaste åren. När allt fler köpare nu går över till eldrift vill Guido Dumarey, som är vd på ett företag som heter Punch Group, inte att alla investeringar ska vara i onödan.
Hans företag vill därför börja konvertera dieselmotorer till att kunna köras på vätgas.
– Batterielbilar är ett alternativ, men inte det enda alternativet, särskilt när det gäller tunga lastbilar och kommersiella fordon. Att konvertera dieselmotorer till vätgasdrift är ett effektivt sätt att sänka utsläppen, säger han i en intervju med Automotive News.
”Batterielbilar är ett alternativ, men inte det enda alternativet”
Vätgas förbränns sju gånger snabbare än diesel och företaget måste därför försöka sänka temperaturen i förbränningskammaren. Men i övrigt uppger Guido Dumarey att det inte behövs några större tekniska förändringar för att köra en dieselmotor på vätgas.
Tanken är att lansera lösningen 2024 och det finns planer på att konvertera både större och mindre motorer på mellan 2,0 och 6,6 liter och med effekt på mellan 109 och 544 hk. Men det kan bli svårt att få plats med en utrymmeskrävande vätgastank i mindre bilar så företaget ska börja med de största motorerna som sitter i de största bilarna.
Vätgasbilar tankas som namnet antyder med vätgas som omvandlas i en bränslecell, men även Toyota försöker nu använda vätgasdrift i vanliga förbränningsmotorer för att sänka utsläppen.
Att köra på vätgas ger vatten som restprodukt, men är inte lika effektivt som att köra en batteridriven elbil. De lokala utsläppen blir dock noll jämfört med en dieselmotor och om vätgasen framställs på ett hållbart och förnybart sätt blir de totala utsläppen betydligt lägre än med ”smutsig” vätgas.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- 20 januari 2022 ...och klagar vi på dagens…
- 20 januari 2022 Vätgasen är helt rätt väg…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.