Med start efter nyår kommer nya bestämmelser som innebär att en bil med mer än 5 000 kronor i obetalda parkeringsavgifter inte får användas. De nya reglerna träder i kraft den 1 januari 2021 och målet är att komma åt så kallade målvakter som utnyttjas av kriminella.
För att bilen ska få körförbud ska den alltså ha minst 5 000 kronor i obetalda felparkeringsavgifter eller så kallade åläggandeavgifter, och det ska ha gått minst ett halvår sedan hela beloppet senast skulle ha betalats.
Det finns ett undantag i den nya bestämmelsen: om bilen byter ägare innan det gått ett halvår från att skulden skulle ha betalats får bilen inget användningsförbud.
Om bilen väl fått användningsförbud försvinner det dock inte förrän skulden är betald, och då spelar det ingen roll om bilen byter ägare. Det är den tidigare ägaren som är betalningsskyldig.
Upptäcks av poliskameran
Bilar med körförbud kan upptäckas med hjälp av den så kallade ANPR-kameran i polisens bilar som automatiskt skannar av registreringsnumret på bilarna i närheten och kollar om de har förförbud.
Bilmålvakter är ett allvarligt problem som kostar statskassan miljardbelopp varje år – pengar som ofta går in i kriminell verksamhet, enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
– Det behövs hårdare regler mot bilmålvakter. Genom att polisen får kraftigare verktyg att bekämpa denna typ av organiserad brottslighet kommer man att kunna stoppa bilmålvakter i ett tidigt skede, har han sagt i samband med att förslaget presenterades för ett drygt år sedan.
Han uppgav då att det fanns omkring 97 000 gäldenärer som har fordonsrelaterade skulder på sammanlagt 1,6 miljarder kronor. En person var registrerad på 3 900 fordon.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oj, det blir ju svårt för två målvakter att samarbeta och byta bilpark varannan månad... Det är alltså så här långt myndigheterna kommit 7 år efter att första artiklarna publicerades om absurda mängder målvaktsbilar i delar av landet (obs att rubriken nedan är fel, det var 10 personer som ägde 10% av malmös bilar 2014. andelen målvaktsbilar totalt har aldrig publicerats) https://www.sydsvenskan.se/2014-02-19/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt
Fint utvisa dem med kanske??
Dags att även P-vakter får ANPR-kameror eller annan utrustning som larmar om målvaktsbil när p-böter skrivs ut.
Sent & tandlöst, föga förvånande. Tror inte bilmålvakterna & deras "kunder" bryr sig särskilt mycket om deras bilar har användningsförbud, körförbud, är oförsäkrade osv. Förverka fordonet och bötfäll föraren istället.
Körförbud...?
Det skiter de väl i, och kör ändå.
Sätt klammer på bilarna så de är obrukbara, eller varför inte plocka in dem med bärgare!
"Med start efter nyår kommer nya bestämmelser..." Bra, men många år försent!
Varför låta det gå upp till 5000:- i böter innan körförbud?
Det borde räcka med obetalda böter efter viss tid oavsett summa!
Beslagta bilen och låt den vara parkerad på en inhägnad lik den som förekommer i Ryssland.
Varför ska man vara så blöt mot skurkar just i Sverige?
De borde komplettera skyltläsaren med en riktad EMP-generator.
Transportera bort. Sälj på aktion eller skrota. Problememt löst. Men det går inte för då blir det ägarbyte samma dag och nye ägaren är ju bara skyldig den sista boten, kanske. Så förbjud de med för mycket i böter att ha bilar registrerade i sitt namn. En bil max tills alla böter är betalda.
Forsla bort bilarna och lås in dem, ägaren får betala böterna först samt straffavgift. Så får vi fler jobb också, lite mer för bärgarna att göra. Sverige är så naivt och klentroget, det är dags att ta i med hårdhanskarna nu.Vi daltar och har oss, bara namnet "straffrabatt" får mig att se rött. Det måste vara så att folk gör rätt för sig, och följer lagar och regler. Morgan Johansson's "shopping mitt i pandemien" är precis det som jag talar om, alla regler gäller alla andra än sig självt. Sätt dit alla dessa drägg som förstör och urholkar vår moral. Det måste bli mer ordning i detta landet!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.