Körförbud på skuldtyngda fordon och utökade befogenheter för polisen att beslagta bilar. Det är några av förslagen i en ny utredning.
Näringsdepartementet har lagt fram förslag på vad som kan ändras lagmässigt för att komma tillrätta med så kallade bilmålvakter. En bilmålvakt är en person utan tillgångar som står som ägare till en bil som någon annan kör. Syftet är att undkomma trafik- och fordonsrelaterade skatter och avgifter. Personen som står som ägare har varken möjlighet eller för avsikt att betala sina skulder och därför hamnar parkeringsböter, trängselavgifter och andra fodringar på hög hos Kronofogden.
I analysen som nyligen presenterades föreslås att det ska bli svårare att registrera en bilmålvakt som ägare till ett fordon. Vidare kan fordon med obetalda parkeringsböter om minst 5.000 kronor beläggas med körförbud. Det ska ha gått minst ett halvår sedan beloppet skulle ha betalats.
Utredaren tycker också att polisen borde få utökade befogenheter att kunna beslagta och forsla bort bilar med skulder. Om lagändringarna blir verklighet skulle de börja gälla från och med 1 april 2019.
Läs Näringsdepartementets utredning här.
Diskutera: Vad kan göras för att bli av med problemet med bilmålvakter?
I analysen som nyligen presenterades föreslås att det ska bli svårare att registrera en bilmålvakt som ägare till ett fordon. Vidare kan fordon med obetalda parkeringsböter om minst 5.000 kronor beläggas med körförbud. Det ska ha gått minst ett halvår sedan beloppet skulle ha betalats.
Utredaren tycker också att polisen borde få utökade befogenheter att kunna beslagta och forsla bort bilar med skulder. Om lagändringarna blir verklighet skulle de börja gälla från och med 1 april 2019.
Läs Näringsdepartementets utredning här.
Diskutera: Vad kan göras för att bli av med problemet med bilmålvakter?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fortfarande allt för tandlöst. Hur svårt kan det vara att skapa en verksam lagstiftning? Gammalt problem, här en av de första artiklarna från 2014, läs! https://www.sydsvenskan.se/2014-02-19/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt
Klampa bilar, ställ undan den i förvar och sedan får man lösa ut sitt fordon. Sälj eller skrota bilen om den inte löses ut av ägaren. Inför gränserna för hur många bilar som en ägare kan ha. Inrätta särskilt ägarebevis för bilhandlare, som drivs som företag. Det finns massor som kan göras för att bli av med problemet. Sedan tycker jag personligen, har du inget körkort skall då få äga en bil? Det känns lite märkligt eftersom bilen inte kan användas utan ett giltigt körkort.
Enklaste sättet att komma åt bilmålvakter är att alla som äger ett viss antal bilar, säg 5st eller fler ska få redovisa anledningen till det och bevisligen ha parkering/ garageplats för alla sina bilar. På det här sättet kan man skilja mellan å ena sidan de som har bilar som hobby, bilhandlare, bilsamlare samt privata bilmuseer, och å andra sidan de som inte har parkering/garage eller inte ens vet var bilarna är. Sådana bilar kan då beläggas med körförbud. Inte så kul att köra omkring med en sådan bil.
Det är ändå något som är på gång.
Och det är trevligt att utredaren känner till skillnaden mellan felparkeringsavgift och parkeringsböter.
Är det böter det gäller kan inte det här förslaget gå genom, då krävs nämligen att den skyldige kan bindas till brottet och det kan säkert inte vara målvakten som är den personen!
på gång och på gång, för några år sedan skedde en lagjustering för att komma åt problemet som inte funkade, nu kommer nästa tandlösa lag som ger fenomenet några år till att blomma...
Damage controle, de vill att vi tror att det händer något...
Sådana här fenomen brukar gynna en "sittande" (((regereing))) och dyker nu upp lägligt till valet.
Rösta rätt den 9/9
Att beslagta bilarna är något som borde ha gjorts för längesen.
Javisst är det bra att beslagta bilarna, men det måste finnas stöd i lagen för en sådan åtgärd.
Med stöd av obetalda parkeringsavgifter borde det kunna gå, då är det fordonsägaren som står i skuld och då kan utmätning ske.
Men om ett brott är inblandat blir det knepigare, då måste en brottsling hittas och den behöver inte ha någon koppling till fordonsägaren och då kan inte fordonet tas i beslag om det inte finns andra krav.
Ännu en skrivbordsprodukt, hur svårt kan det vara att komma tillrätta med detta problem, allt går bara man vill.
Naturligtvis är det en skrivbordsprodukt.
Men ska det vara lagligt måste det börja där, det får inte finnas några kryphål som gör att buset kommer undan!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.