Många biltillverkare har försökt sig på olika bildelningstjänster – vissa med mer framgång än andra. Toyotas tjänst Kinto finns i Sverige och det gör även Geelykoncernens Lynk & Co, medan Mercedes och BMW:s tjänster försvunnit.
Nu ser Mercedes och BMW ut att sälja bildelningsföretaget Share Now till Stellantis. De tyska biljättarna vill fokusera mer på mjukvaran i delade fordon än på själva bilarna och all logistik det medför. Share Now var tidigare en hörnsten i de tyska bilkoncernernas strategier.
BMW och Mercedes ska fortsätta utveckla en app som heter Free Now som gör det möjligt att boka andra typer av fordon som inte tillhandahålls av biltillverkaren, och Charge Now som hjälper elbilsförare att hitta laddare.
Share Now finns inte kvar i Sverige, men i många större europeiska städer är det en populär tjänst där kunderna kan boka korttidshyra av bilar. Trots tjänstens omsättning har den haft svårt att bli lönsam.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.