Elon Musk har länge sagt att Teslas bilar ska använda kameror istället för radar- eller lidarsensorer för att Autopilotsystemet ska upptäcka bilar, fotgängare, cyklister och annat längs vägen.
Satsningen kallas Tesla Vision och är enligt Elon Musk mycket bättre än konkurrenternas teknik. Han har tidigare kallat lidarsensorer för ”en krycka”. Kamerorna används även för vissa andra system vid sidan av Autopilot.
Från och med april 2022 kommer alla Teslabilar som levereras till europeiska köpare enbart ha kameror. Det gäller både Model 3 och Model Y som nu blir av med radarsensorerna.
Under en övergångsperiod innebär det att Teslaköparna blir av med vissa funktioner. Det går till exempel inte att använda Autosteer, som kan hålla bilen i sin fil, i över 130 km/tim eller med kort avstånd till bilen framför. Det ska åtgärdas med en mjukvaruuppdatering.
Satsningen kallas Tesla Vision och är enligt Elon Musk mycket bättre än konkurrenternas teknik
Kameror är billigare än att använda lidar- och radarsensorer och enligt Tesla blir det enklare att utveckla ett system som använder en typ av sensor än om systemet får information från olika sensortyper. Bland vissa Teslaentusiaster ryktas det om att de så kallade ”spökinbromsningarna” till viss del kan bero på att bilarna bara använder kameror, men det är inget som testats.
Elon Musk har gjort en stor sak av Tesla Vision-systemet. I förra veckan stod det också klart att Toyotas dotterbolag Woven Planet, som sysslar med utveckling av autonom teknik, valt att ”göra en Tesla” och gå över till billigare kameror istället för dyrare sensorer. Volvo har däremot valt att använda lidar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.