Norge har i flera år haft en skyhög andel elbilar i nybilsförsäljningen, inte minst tack vare rejäla subventioner och skattelättnader.
Under september månad nåddes en ny milstolpe: 61,5 procent av nya bilar som registrerades på den norska marknaden var eldrivna. Det kan jämföras med Sverige där elbilsandelen i dag ligger på ungefär åtta procent, och globalt är elbilsandelen bara tre procent.
De imponerande siffrorna beror till stor del på Volkswagen ID 3 och Polestar 2 som nu börjat levereras till köparna. De tre mest populära nya bilarna i Norge sett till nyregistreringar under september månad var alla eldrivna: Volkswagen ID 3, Tesla Model 3 och Polestar 2.
– Det här är historiskt. Elbilspolitiken fungerar nu så bra att sex av tio väljer en elbil när de ska köpa ny bil. Vi närmar oss nu att elbilar är något för alla, säger Christina Bu, generalsekreterare för Norsk Elbilforening.
Läs också: Norge kan vara på väg att fasa ut elbilsrabatterna
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då ska vi se hur lång tid det tar häri Sverige. Min gissning är 2-3 år så är majoriteten av nyförsäljning el samt laddhybrid, och 5-7 år är majoriteten rena elbilar av personbilsflottans nyförsäljning.
Men bara 8 % av den totala fordonsflottan är elbilar, den siffran talar man betydligt tystare om.
Niklas, med tanke på att en genomsnittlig bil går mellan 15-18 år i trafik så är omställningstiden ganska lång
Men den accelererande utvecklingen gör att inspädningen av elbilar ganska stor och som sagt den ökar exponentiellt med hög hastighet, bra va?
ökar exponentiellt med hög hastighet
Vi har fortfarande bara en ren elbil på parkeringen utav 30-40.
Kompisen behöver större bil till familjen..lutar åt nån mindre buss...diesel !
Norge september, lite mer detaljerat.
Elbilar 61,5%
Plugin hybrider 20,1%
Hybrider 7,3%
Bensin 6,1%
Diesel 5,0%
"Men den accelererande utvecklingen gör att inspädningen av elbilar ganska stor och som sagt den ökar exponentiellt med hög hastighet, bra va?"
DÅ kanske vi ska vänta med att "sälja skinnet innan björnen är skjuten", fira segern som ännu inte är en verklighet, är...
I Norge är bilar sedan länge belagda med enorma skatter. När man började sälja elbilar så slapp dessa skatten. Samt fick dessutom andra förmåner. Om nu alla bilar slipper skatt i Norge, hur mycket pengar går statskassan miste om. Visserligen tjänar Norge multum på att sälja olja till andra länder så dubbelmoralen är hög där. Men nånstans går väl gränsen även för den norska regeringen. Vi må ha in mer skatt nå.
Niklas, du är minsann en solstråle
Arne #7
Det finns inga enorma skatter på bilar i Norge, det är samma momssats som i Sverige, men den är elbilar befriad från.
I övrigt finns en ”registreringsavgift” liknar vår malus, men betalas i samband med bilköpet och är betydligt saftigare, ungefär tiofaldigt vår malus. Den betalar varken elbilar eller laddhybrider som går mer än 5 mil på el.
Rent ekonomiskt har Norge varit europas Kuwait så att satsa på elbilar för att i någon mån mildra det dåliga `olje-samvetet´ är väl ganska logiskt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.