Norge har snabbt blivit en av världens viktigaste marknader för elbilar. Flera biltillverkare har valt att göra Norge till ett av de första lanseringsländerna för nya elbilsmodeller och under förra året var fyra av tio bilar som såldes i Norge eldrivna.
En viktig del av förklaringen är de stora subventionerna för elbilar – exempelvis att köparna slipper betala moms och trängselskatt, och även får rabatt på parkering i vissa städer. Men nu höjs röster i Norge för att börja fasa ut elbilsrabatterna.
– Det är dags att vi diskuterar om vi ska återinföra avgifterna på elbilar. Om vi inte gör det har vi inga intäkter för att bygga ut vägnätet, säger Henrik Asheim, som företräder partiet Høyre, till Norsk Telegrambyrå.
Bidrar till trängsel och olyckor
Enligt honom bidrar elbilar till lika mycket trängsel på vägarna som bensin- och dieselbilar, även om utsläppen är lägre. Dessutom kostar utbyggnaden av snabbladdare längs större vägar mycket pengar. Därför måste även elbilsägarna bidra till statskassan, enligt Henrik Asheim.
– Det är mycket viktigt att vi är tydliga med när vi ska börja fasa in avgifter och moms på elbilar igen. Då blir det förutsägbart för konsumenterna, säger han, och lägger till att många av de elbilar som säljs i dag är stora och tunga och att köparna borde kunna bidra till samhället mer.
En eventuell utfasning av subventionerna måste göras med hänsyn till Stortingets beslut om att alla nya bilar som säljs i Norge efter 2025 ska vara elbilar. Den uteblivna momsen på elbilar kostade skatten 7,7 miljarder norska kronor förra året.
Kilometerskatt
I Sverige ligger elbilspremien nu på 60 000 kronor och elbilsköpare betalar ingen fordonsskatt. Det finns heller ingen övre gräns för hur dyr elbilen får vara för att omfattas av bonusen.
De senaste åren har en så kallad kilometerskatt blivit ett hett diskussionsämne – en lösning för att betala skatt per körd kilometer snarare än en fast skatt oavsett körsträcka, som i dag. Tidigare i år presenterades ett första förslag på hur dyr kilometerskatten kan bli.
Tyskland inför nu kraftiga elbilssubventioner för att få igång ekonomin, men där blir elbilsrabatten begränsad till bilar som kostar under 40 000 euro.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Elbilsbubblan i Norge är på väg att spricka.
Tveksamt om det finns en bubbla, elbilarna ökar ännu i Norge.
Elbilar i Sverige betalar visst fordonsskatt. 360:- / år.
Elbilar bidrar inte lika mycket till trängsel utan mycket mer!
Speciellt äldre och ofta tidigt pensionerade som köper elbil får långt längre årlig körsträcka än med den tidigare fossilbilen.
Fick ett bra exempel på detta i höstas. Vi bytte en vägtrumma på en skogsväg då en elbil kom körandes, tvingades stanna och ur bilen kommer en bekant från den större staden 10 mil bort.Jag inte sett honom på 20 år. Han och hans nya uppenbart yngre kärlek förklarade sin närvaro hos oss i skogen med att den nya elbilen var så billig att köra att plocka svamp på 10 mils avstånd numera inte var ovanligt! Jag frågade hur mycket längre dom körde nu och svaret blev minst dubbelt så långt som tidigare.
Beter sig allt fler på detta sätt tvingas staten att införa kilometerskatt bara av detta skäl.
bgl. Korkat!
Hundter. Elbilar är dyra att köpa men billiga att köra så det gäller ju att köra långt för att minska milkostnaden :)
#4: Jag anser att det är bra om folk tar elbilen i stället för fossilflyget på semestern.
Ska elbilar subventioneras är det ju hög tid att ställa krav på energiförbrukningen på dessa.
#8: 1 liter bensin anses motsvara ca 9,1 kWh. Ska energiförbrukningen för utvinning, transport och raffinering läggas till? Eller dras ifrån?
Elbilisten, jag tänker mig att man ställer krav på den uppgivna energiförbrukningen av el enligt körcykeln WLTP och sätter ett tak för hur hög den får vara (för att bilen ska kunna bli subventionerad). En jämförelse med bensin och diesel skulle därför inte vara nödvändig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.