Renault och Nissan var tidigt ute med rimligt prissatta elbilar, men sedan lanseringen av Zoe och Leaf har det funnits frågetecken kring hur framtiden för koncernens elbilar ser ut.
Nu har alliansen där även Mitsubishi ingår offentliggjort en storsatsning på över 200 miljarder kronor som ska resultera i flera nya plattformar och elbilar de kommande åren.
Satsningen är ett sätt att försöka vända Nissans största förlust någonsin till vinst. Även Mitsubishi behöver vända förlust till vinst, något Renault också hoppas göra för helåret 2021.
En viktig del av satsningen är att utveckla bättre batterier för elbilar. Kostnaden ska halveras till 2026 jämfört med i dag och minskas med 65 procent till 2028. Det finns också planer på så kallade solid state-batterier, något flera andra bilmärken också utvecklar, och i alliansen är det Nissan som driver den utvecklingen.
Målet är att dubbla energitätheten jämfört med dagens litiumjonbatterier och laddtiden ska kortas med en tredjedel. Alliansen siktar på att börja massproducera solid state-batterier under mitten av 2028. I början blir de dyrare än dagens batterier men i takt med att produktionen ökar ska kostnaden pressas ned.
Kommentarer till artikeln (3)
- 31 januari 2022 Registrerades faktiskt 16…
- 27 januari 2022 ***ler***
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.