Det är många som är nyfikna på nästa generation elbilsbatterier. En teknik som det pratas mycket om är solid state-batterier där batteriets flytande elektrolyt ersätts av fast.
Solid state-batterier ska vara säkrare än dagens litiumjonbatterier och ha högre energitäthet. Batteriet kan därmed bli lättare och mindre trots samma energimängd som ett större och tyngre litiumjonbatteri.
Toyota är en av biltillverkarna som satsar på solid state-batterier och siktar på att börja serieproducera dem inom några år. Men uppstickaren Fisker, som leds av tidigare Aston Martin-designern och mannen bakom Fisker Karma, är tveksam om tekniken kommer bli verklighet.
– Det är den typen av teknologi där de sista tio procenten är mycket svårare än de första 90 procenten. Vi har helt övergett solid state-batterier i nuläget eftersom vi helt enkelt inte ser att de kommer bli verklighet, säger han i en intervju med The Verge.
Fisker uppgav redan 2018 att företaget bara var några månader från ett färdigt solid state-batteri. Men tekniken fick skjutas upp.
– Personligen tror jag att de ligger minst sju år bort, om inte mer, när det gäller någon form av storskalig produktion, säger Henrik Fisker.
Läs också: Genombrott för ny batteriteknik – ger längre räckvidd
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.