Nissan har visat upp en ny generation av systemet ProPilot, som består av olika assistanssystem som kan ta över vissa moment av körningen.
På sikt ska systemet bli allt bättre på att ta över större delar av körningen, även i mer komplexa trafiksituationer och större hastighetsspann. För att göra det ska Nissan använda både kameror, radarsensorer och lidarsensorer.
Därmed gör Nissan tvärt emot Tesla som enbart ska förlita sig på kameror. Det är en trend som även Toyota ska haka på. Volvo ska däremot komplettera informationen från kameror och radar med lidarteknik. Nissan använder samma leverantör för lidarsensorn som Volvo i den första prototypen, men har inte bestämt vilken leverantör som får kontraktet på lång sikt.
En av nackdelarna med lidar är prislappen som kan ligga på uppemot 10 000 kr per bil. Den nya lidarsensorn kan upptäcka objekt i en större vinkel än dagens sensorer, på längre avstånd och med högre upplösning.
– Kostnaden för lidar är hög, men om andra tillverkare börjar använda den tekniken är det mer troligt att vi ser en kostnadsminskning, säger Takao Asami som är Nissans global utvecklingschef.
Nissan siktar på att företagets nya ProPilot-system ska vara ”100 procent säker” vid mitten av decenniet, det vill säga 2025, men att en fullständig utrullning på publika vägar dröjer till 2030. Det kan låta motsägelsefullt men beror förmodligen på att olika länder måste ändra lagkraven för självkörande bilar innan tekniken kan tillåtas.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.