Flera länder har börjat testa eldrivna utryckningsbilar hos räddningstjänsten. Men frågan är om inte Nissans senaste bidrag är tuffast av alla laddbara räddningsbilar?
Nissan Re-Leaf, som modellen heter, ska kunna användas av räddningstjänsten vid exempelvis skogsbränder och katastrofområden. Då kan den även lagra ström i ett stort batteri, och ”ladda åt fel håll” för att bidra med elektricitet på platser där strömmen gått.
Nissan Re-Leaf är även upphöjd sju centimeter för att bättre klara av tuff terräng och det finns ett särskild underredsskydd och stänkskydd. Baksätet har fått ge plats för bagageutrymme.
– Koncept som det här visar hur elbilar kan användas vid katastrofområden och visa att smartare, renare teknik kan hjälpa till att rädda liv, säger Helen Perry, chef för Nissans eldrivna personbilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Finns kanske plats för plåster någonstans..............
Sparar ju lite plats för dom behöver inte ta med en bensin generator. Dom stora stänkskydden kommer fastna under däcken och slitas av när man backar.
Det var intressant, liten och tjock Nissan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.