Nästa artikel
Nissan: Batterierna klarar sig längre än bilen
Nyheter

Nissan: Batterierna klarar sig längre än bilen

Publicerad 29 maj 2019
Nissan har analyserat 400 000 Leafs och kommit fram till att batterierna kommer hålla 22 år.
Livslängden hos elbilens batterier är för många kunder en osäker punkt. Nissan säger sig nu ha tydligt svar på den frågan efter att ha analyserat över 400 000 europeiska exemplar av tillverkarens elbil.

Det var under en konferens i Göteborg som Francisco Carranza, chef för Renault-Nissan Energy, berättade om analysen. Den fann att bilbatterierna kommer hålla 22 år, vilket med Nissans antagande om en genomsnittlig livslängd på 10 år för en bil innebär att batteriernas livslängd inte kommer vara ett problem.

- Vi kommer behöva återvinna de batterierna, berättade Carranza på Automotive News Europe och tillade att eftermarknadsintäkter kommer minska avsevärt med elektrifiering.

Nissan tittar på nya sätt att få in pengar på elektriska bilar, då de inte ger samma traditionella inkomster som förbränningsbilar. Därför har tillverkaren tagit fram ett antal projekt för att använda batterierna, gamla eller nya, i sammanhang utanför bilen. Exempelvis som komplement till solceller.

Diskutera: Vad tycker du om Nissans analys? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-05-29 20:52
Raywave

https://alltomelbil.se/har-ar-elbilen-som-kort-54-000-mil-och-batteriet-haller/

#9 • Uppdaterat: 2019-05-29 21:25
1

Fanns en biltillverkare som gjorde turbo till sin grej, turbon fick bytas efter 10 000 mil, ändå fanns det de som sade att det var den bästa bilen ... Men den eran tog slut. Så finns det ett bilmärke kallat "premium" där man får byta automatlåda ideligen, dyrare än batteribyte som inte kommer behövas. Tror helt klart att batterier håller längre, dessutom är bilen i övrigt inte så krångelbenägen, blir en skön framtid detta.

#a • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

10 års livslängd på en bil och 22 år på batterier!? 22 års livslängd på bilen OCH batterierna vore betydligt mer rimligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.