Nästan alla nya bilar har någon form av autobroms som kan bromsa in bilen om föraren inte hinner. Det kan till exempel handla om en fotgängare som springer ut i vägen eller en bil som tvärbromsar.
Men ibland slår det fel. Autobromssystemet i flera populära Nissanmodeller kan ibland bromsa helt i onödan och därför återkallar nu Nissan 1,5 miljoner bilar.
Det handlar om ett mjukvarufel som i vissa körsituationer kan misstolka situationen och göra att bilen tvärnitar. Problemet ska framför allt uppstå i korsningar, vid broar och på parkeringsplatser.
Modellerna som omfattas är Nissan Qashqai, Micra, X-Trail och elbilen Leaf som byggts mellan 8 november 2016 och 5 juni 2019. Bilarna måste tillbaka till verkstaden för en mjukvaruuppdatering som tar 45 minuter.
Uppdatering 15.30: Totalt omfattas 11 000 bilar i Sverige av Nissans återkallelse.
– En stor del av dessa bilar som är berörda är redan åtgärdade vid servicetillfället. De kunder som ännu inte kommit in till sin återförsäljare för service får ett ”Recall-brev” med information om att de ska uppsöker sin närmaste återförsäljare för att få sin bil kontrollerad samt att eventuella åtgärder genomförs. Inga olyckor har rapporterats med anledning av detta, säger Alexandra Österplan, informationschef på svenska Nissan, till Vi Bilägare.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ibland slår det fel? Som om inte malfungerande autobroms räcker. Falsk trygghet som kommer av att allt fler och fler sitter i bilar som är fullsmetade med saker som börjar på "auto". Folk litar ju dessvärre på de här systemen och tillåter sig att "fippla" med sina telefoner.
(dessvärre har vi ju dessutom sett att i tidigare artikel att de inte fungerar som de skall, vilket gör kombinationen rent dödlig)
Bilbesiktning borde testa de här systemen, i vart fall en gång om året, så de faktiskt fungerar. Även sju år efter inköp, då folk ju litar på dem.
.
Jag håller med dig Klarsynt, om att SBP bör testa funktionen hos autobromsen på samma sätt som man kontrollerar bälten och krockkuddar. Autobromsen har nämligen visat sig minska skadeföljden nära på i paritet med dessa livräddare.
Så vi är överens om att autobromsen skall kontrolleras eftersom dess funktion bidrar till en säkrare trafikmiljö och lägre skadeföljd.
MVH AL
@A.L
Gott så. Då är vi också överens om att en icke fungerande autobroms medför en mindre säker trafikmiljö och en högre skadeföljd.
.
Äntligen skrev Klarsynt nåt vettigt, håller helt med om att vissa av dessa säkerhetshöjande funktionerna bör testas i samband med övrig test av bilen.
Dock är jag helt klart för att det finns mer och mer av dessa verkligt säkerhetshöjande funktioner till skillnad från vissa andra.
Klarsynt: Ja om man jämför de fordon som saknar autobroms så har de i genomsnitt en högre olycksfrekvens och en ännu högre skadeföljd än de fordon som har tekniken installerad. Samma sak med ESP, där är bilar som har tekniken inblandade i färre olyckor än bilar som saknar den. Hos bälten och krockkuddar gäller samma sak.
Så visst skall man kontrollera autbromsen hos SBP, ditt förslag är utmärkt!
MVH AL
Fast nu kontrolleras ju de automatiska systemen på Bilprovningen. Det görs med hjälp av kontroll av felkoderna i OBDII-systemet. Finns det en felkod på något av säkerhetssystemen så får man minst en tvåa. Kan bli en trea om det är riktigt allvarligt.
@Kanske De skall självklart ha en "uppblåsbara gubbe" som de kör emot för att testa autobromsen och vita linjer på marken där de testar line assist. Även andra s k "förarstödssystem" borde testas på liknande vis: Inklusive autonoma system. Finns de, så påverkar de föraren och förarens interaktion med fordonet och skall därför testas i dess riktiga miljö. Bromsarna testas t ex inte via OBDII. Inte lamporna heller.
.
.
Sen bör dom ju också kolla så att all fabriksmonterad avgasreningsutrustning verkligen är aktiv - eller hur Klarsynt ?
Bilprovningen läser ju av felcoder finns inga fel där då ska ju bilen vara ok,dom kan ju inte börja med några simulerade kontroller på alla säkerhetssystem.
Bilprovningen kan bara upptäcka fel på autobromsen om felet inträffar varje gång. Intermittenta fel, eller fel som bara uppkommer vid speciella omständigheter kommer de aldrig kunna upptäcka.
Felkoder säger ju bara om något är fel relativt specen. Det finns inga felkoder som säger om systemet är felkonstruerat. Biltillverkarna utformar inte felkoderna på det sättet.
Ska staten göra någon kontroll av de aktiva förarstödssystemen så ska den göras vid certfieringen av bilen.
Bilprovningens uppgift är inte att säkerställa att bilarn är säkra dag 1, utan att säkra att ingen degradering sker över tiden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.